Massage en seks

 

Massage & seks

Als een man aan een vrouw met wie hij (nog) geen seksuele relatie heeft, voorstelt elkaar te gaan masseren, heeft hij veel kans op een afwijzende reactie, zoals: ‘Ik heb nog nooit iemand echt gemasseerd en daarom heb ik geen flauw idee hoe dat moet.’

Nou dan masseer ik jou toch eerst, zal hij waarschijnlijk zeggen. ‘Dan kan je ontdekken hoe makkelijk het is. En hoe heerlijk. Je moet gewoon je gevoel volgen.’ En vervolgens probeert hij zo goed mogelijk uit te leggen, dat het niet om de techniek gaat, maar om het genieten van het aanraken. En van het aangeraakt worden.

Het gaat namelijk niet om sportmassage of om pijnlijke spieren te lijf te gaan. Hij wil dat ze elkaar gewoon een niet-professionele massage geven, waarbij ze elkaar intuïtief ‘te lijf’ mogen gaat. Op zoek naar genot.

Waarschijnlijk gaat in dat stadium haar onzekere blik over in afkeuring. ‘Genot? Wat bedoel je precies?’
Nou ja, precies wat hij zegt. ‘Genieten van aanraking, van streling. Huid tegen huid. Handen die de prachtige vormen van een lichaam volgen. De warmte die je met elkaar kunt uitwisselen. De…’

Ja goed hoor, maar ze kennen elkaar nog maar nauwelijks. Vindt zij. En dat is nu juist de reden waarom hij haar graag wil masseren – en door haar gemasseerd wil worden. Om elkaar beter te leren kennen.

Hij vindt haar aardig en dat wil hij haar graag aan den lijve laten ondervinden. Letterlijk. Want aanraken is prettig. Of niet soms – heeft zij soms een hekel aan aanraking?

Meestal komt op dat moment de seksuele aap uit de mouw. Als zij niet erg assertief is, of gewoon heel aardig, zal hij te horen krijgen, dat hij nu eigenlijk wel wat al te hard van stapel loopt. Dat hij haar toch de tijd moet gunnen om te weten wat zij nu precies met hem zou willen.

Of, als ze wat minder volgzaam is: ‘Je wil natuurlijk gewoon met me naar bed. Daar heb je bij mij geen smoesjes voor nodig. Als ik met je wil vrijen, ben je de eerste die het van me hoort.’

Of nog een stapje verder: ‘Laten we maar liever meteen in bed duiken. In plaats van dat gedoe met die massageolie.’

Einde van een kans op een hartverwarmende uitwisseling van gevoel, van aandacht krijgen, van bij jezelf komen. Ontroering, ontspanning, ontmoeting – dat kan lichaamsmassage allemaal zijn. Iets moois, en niet méér dan dat. Gewoon lekker masseren.

Niet méér dan dat? Nee, niet meer dan dat. En laat het daar dan ook bij. Geen vrijpartij als heerlijk toetje. Ben daar duidelijk over. Spreek dat met elkaar af. Beloof elkaar dat. En houd je er dus gewoon aan. Dan ontkoppel je massage van seks.

Die koppeling naar seks lijkt steeds weer in het verlengde van massage te liggen. Het bed als reisdoel van de massage. Het begint immers al bij het uitkleden in elkaars aanwezigheid en zou via de langdurige en intieme aanraking van elkaars lichaam haast vanzelfsprekend moeten eindigen in een vrijpartij.

Maar waarom zou het zo vanzelfsprekend zijn? Eindigt uitkleden en aangeraakt worden bij een arts tot seks? Of bij de fysiotherapeut? Eindigt een bezoek aan sauna of (naakt)strand tot seks? Nou, nee, normaal gesproken dus niet.

En waarom niet? Omdat er in die gevallen een stilzwijgende afspraak is dat seks niet in het verlengde ligt van die medische handelingen en omdat je over het algemeen niet de bedoeling hebt om voor seks naar sauna of strand te gaan. En gelukkig maar, want anders zou je je nog slechts door je partner medisch kunnen laten behandelen en zou je je uitsluitend met je eigen geliefde in de sauna of op het strand durven vertonen.

Probeer massage eens op die manier te bekijken. Ontkoppel het van seks, maak eenvoudigweg die afspraak met elkaar. Vertrouw elkaar en geniet ervan.

Je doet jezelf zoveel tekort als je bijna altijd nee moet zeggen tegen het genot van een massage. Omdat je bang bent voor het onbekende, omdat je niet duidelijk durft te zijn. 

En blijf ook tijdens het masseren duidelijk. Geef het aan als iets niet goed voelt, vraag om bevestiging van de afspraken die je gemaakt hebt. Zorg dat je massagemaatje geen verkeerde conclusies kan trekken en zie vooral jouw grenzen niet aan voor die van de ander.

Oftewel ga nooit verder dan wat je massagepartner je aangeeft en denk nooit dat hij of zij gewoon even ‘ergens doorheen moet’.

Na twee keer masseren weet je niet beter. En ben je een prachtige variant op de liefde rijker geworden. 

Veel plezier ermee. 

©Harrij Smit

Over Harrij Smit

Ik ben in 1946 geboren in Alkmaar en groeide op in het nabijgelegen Heiloo. Nu ik gepensioneerd ben, voel ik mij werkelijk als een Drentenier in Dwingeloo, het prachtige dorp waar ik met veel plezier woon met ‘mijn’ vrouw Mariet met wie ik de afgelopen 23 jaar veel avonturen heb beleefd. Omdat ik veel plezier beleef aan het schrijven van gedichten en verhalen ben ik mijn weblog Gedacht&Gedicht begonnen. Mijn streven hierbij is om niemand te kwetsen en/of te discrimineren. We zijn immers allemaal aan elkaar gelijk!
Dit bericht werd geplaatst in gedachten en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Massage en seks

  1. gewoonanneke zegt:

    Ik heb met belangstelling je verhaal gelezen en dank voor je reactie op mijn blog. Ja ik vind het moeilijk dit. Zo’n massage als ik daar kreeg van een professioneel iemand daar denk je helemaal niet aan dat soort dingen. Ik moet je zeggen dat de dates die ik gehad heb met mannen (relaterend aan dat zinnetje van me) de keren dat het over massage ging ik nog nooit een man tegen gekomen ben die dat wist te scheiden van seks. Ook niks mis mee natuurlijk. Maar het lijkt me ook moeilijk. Bij een prof schakel je je gevoel uit en dat gaat niet bij iemand waar je misschien iets mee wil of wat voor manier dan ook. Wel interessant om te lezen en over na te denken. En je hebt gelijk dat lichamelijk contact belangrijk is. Ik merkt wel sinds ik alleen ben dat echt lichamelijk contact eigenlijk nooit meer voorkomt en dat is zeker een gemis.

    Liked by 1 persoon

    • Harrij Smit zegt:

      Dank je voor je reactie, Anneke. Inderdaad zal je, wanneer je door een professionele masseur wordt behandeld, niet zo snel de link met seks leggen. Maar omdat zoveel mensen behoefte hebben aan aanraking, zonder daardoor maar meteen in de seksmodus terecht te (moeten) komen, heb ik met mijn relaas willen aangeven dat het via het (niet professioneel) masseren wel degelijk mogelijk is om te genieten van massage. De sleutel hiertoe is vertrouwen in elkaar, want als dat er niet is moet je er gewoon niet aan beginnen. Als het vertrouwen er wel is, maar je (nog) niet toe bent aan seks met elkaar – of gewoon eens een keer een ander soort intimiteit met elkaar wilt hebben – dan is het een kwestie van goeie afspraken maken. Pas dan kan je echt genieten, echt ontspannen zonder in een seksuele spanning (van uitproberen en kijken hoe ver je kunt gaan) terecht te komen.
      In een van mijn boeken heb ik dit thema nadrukkelijk mee laten spelen. Het gaat daar om twee mensen die elkaar aantrekkelijk vinden, maar nog niet de stap naar seks willen of durven te nemen. Het boek is kort samen te vatten als: een reisverhaal met openheid en eerlijkheid in relaties als thema. Misschien leuk voor je om het te lezen? Zie dan: http://harrijsmit.nl/losgelaten.html Deze roman is als eboek in pdf of epub via mijn website te downloaden.
      En tenslotte. Jouw laatste woorden raken me: ‘Ik merk wel sinds ik alleen ben dat echt lichamelijk contact eigenlijk nooit meer voorkomt en dat is zeker een gemis.’ Ik kan me dat heel goed voorstellen en daarom is elke manier waarop je toch aan die seksvrije aanraking kunt komen, meegenomen. Misschien via een massagecursus? Of een massageclubje? Mijn vrouw en ik hebben elkaar zo’n 25 jaar geleden op een massageclubje in Noord Holland leren kennen. We masseerden elkaar daar random zo’n twee keer per maand en het ging daar altijd goed. Door één simpele afspraak: geen seks of seksuele handelingen op het massageclubje. En dat heeft jaren gewerkt.
      Vriendelijke groet,
      Harrij

      Liked by 1 persoon

  2. natuurfreak zegt:

    Massage is heerlijk en inderdaad goede afspraken maken is heel belangrijk anders is het vertrouwen zo weg.Bedankt voor het bezoeken van mijn blog.Prettig weekend

    Like

  3. Harrij Smit zegt:

    Ja, ik ga jouw blog volgen om te zien wat voor moois er nog meer langskomt. Jij ook een fijn weekend!

    Like

  4. Harrij, ik ga nu eerst je boeken lezen, dan kom ik een keer bij je terug met wat vragen… kun je me je e-mail adres sturen? Zal wel ergens staan maar ik kan het niet vinden.
    Ik denk te weten hoe ik verder moet, maar eerst die boeken…

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

