Vicky Cristina Barcelona

 

Gisteravond keken mijn vrouw en ik voor de derde of vierde keer naar Vicky Cristina Barcelona, een bekroonde film van regiseur Woody Allen.

Een heerlijke film met een opmerkelijk thema. Gedeelde liefde. Open relaties. Polyamorie. Of hoe je het ook maar wilt noemen.

De film gaat over twee Amerikaanse vriendinnen, Vicky en Cristina, die in Barcelona de zomer komen doorbrengen en daar de Spaanse kunstschilder Juan Antonio Gonzalo ontmoeten.

Ze worden allebei verliefd op hem, maar omdat Vicky vergevorderde trouwplannen heeft met een Amerikaanse man, is het Cristina die na allerlei verwikkelingen met de kunstenaar gaat samenwonen.

Na een poging tot zelfmoord van Maria Elena, de ex-vrouw van kunstschilder Juan wordt ook zij in diens woning ondergebracht. Er ontstaat een driehoeksverhouding tussen Cristina, Juan en Maria Elena. 

De rest kun je raden. Denk je. Wil je het precies weten, ga dan deze door en door menselijke film ook eens bekijken (staat o.a. op Netflix). Op Wikipedia vind je een uitgebreide beschrijving.

Over Harrij Smit

Ik ben in 1946 geboren in Alkmaar en groeide op in het nabijgelegen Heiloo. Na een zwerftocht door Noord Nederland met een stuk of vijftien zestien verhuizingen, ben ik - met mijn vrouw Mariet - in november 2017 weer teruggekeerd in mijn geboorteplaats Alkmaar. En dat voelt goed! Omdat ik veel plezier beleef aan het schrijven van gedichten en verhalen ben ik mijn weblog Gedacht&Gedicht begonnen. Mijn streven hierbij is om niemand te kwetsen en/of te discrimineren. We zijn immers allemaal aan elkaar gelijk!
Dit bericht werd geplaatst in gedachten en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op Vicky Cristina Barcelona

  1. Ik vind dat ook een erg goeie film. Heel menselijk! 🙂

    Liked by 1 persoon

  2. Marianne zegt:

    Een mooie film met ingewikkelde liefdes situaties, maar toch de moeite waard om te zien.

    Liked by 1 persoon

  3. Woody Allen is niet bepaald mijn favoriete regisseur. Misschien is deze film toch het bekijken waard…

    Like

  4. elsjeveth zegt:

    Vicky Barcelona heb ik meerdere keren bekeken. I’m loving it, zeker omdat mijn roots in t Barcelonese liggen. Woody Allen waardeer ik zeer, hij heeft een flinke dosis zelfspot en veel herkenbaar in zijn scripts.

    Like

  5. Harrij Smit zegt:

    Fijn te horen, Elsje. De film blijft mij ook boeien. En Barcelona y alrededores al niet minder. Maar als jouw roots daar liggen, zal de herkenning jou natuurlijk nog extra doen genieten. De rode draad in veel Woody Allen films is de menselijke maat en het zoeken naar eigen normen en waarden. Altijd boeiend dus.

    Like

  6. Die heb ik ooit eens gezien! Boeiende film inderdaad.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

