stiekem vreemdgaan

*

stiekem vreemdgaan

.

‘t vreemdgaan is een oud gebruik

bekend bij man en vrouw

die het in ere houden voor

‘t ontduiken van hun trouw

.

‘t vreemdgaan is een uitlaatklep

voor mannen goed gebekt

die niet meer doen aan huw’lijkstrouw

of ’t tonen van respect

.

‘t vreemdgaan is voor vrouwen ook

vergooien van respect

wanneer ze stiekem vrijen met

een ander lustobject

.

‘t vreemdgaan is de goede vriend

van monogame schijn

je partner weet van geen bedrog

denkt dat jij trouw zal zijn

.

maar als ‘t vreemdgaan wordt ontdekt

en dat is soms je lot

dan is ’t vertrouwen in elkaar

voor eens en al kapot

.

‘t vreemdgaan lonkt voor ieder paar

als liefde even stokt

een ander jou wél aandacht geeft

en dan het bed in lokt

.

maar vreemdgaan heeft geen schijn van kans

wanneer je eerlijk bent

en van tevoren aan jouw lief

jouw zwakheid al bekent

.

want als de grens van jullie trouw

door seks niet wordt bepaald

maar door volkomen eerlijkheid

dan heb je winst behaald

.

©Harrij Smit
Dwingeloo

.

Over dit onderwerp – eerlijke relaties – schreef ik de romans ‘losgelaten’ en ‘liefde is loslaten’.
Beide boeken zijn via deze link gratis te downloaden (pdf of epub).

Over Harrij Smit

Ik ben in 1946 geboren in Alkmaar en groeide op in het nabijgelegen Heiloo. Nu ik gepensioneerd ben, voel ik mij werkelijk als een Drentenier in Dwingeloo, het prachtige dorp waar ik met veel plezier woon met ‘mijn’ vrouw Mariet met wie ik de afgelopen 23 jaar veel avonturen heb beleefd. Omdat ik veel plezier beleef aan het schrijven van gedichten en verhalen ben ik mijn weblog Gedacht&Gedicht begonnen. Mijn streven hierbij is om niemand te kwetsen en/of te discrimineren. We zijn immers allemaal aan elkaar gelijk!
Dit bericht werd geplaatst in gedichten en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

66 reacties op stiekem vreemdgaan

  1. Myriam zegt:

    Ik hou van die Loesje quotes. Die zijn er altijd weer kloef op.

    Liked by 2 people

  2. ria zegt:

    Stiekem vreemdgaan is van alle tijden
    waaronder de vrouwen het meeste lijden
    voor de mannen toch zo stoer
    al gauw wordt dan de vrouw genoemd
    díe vrouw dat is een hoer.

    Groetjes, Ria

    Liked by 4 people

  3. Een mooi gedicht, Harrij. Een mooie ode aan de door jou geprezen open relatie.
    Ik respecteer jouw wens om op jouw blog hier niet verder over in discussie te gaan met jou, hoewel dit gedicht uitnodigt om de draad weer op te pakken 😉

    Liked by 1 persoon

  4. Inderdaad mooi verwoord maar mag ik zeggen dat ik een couplet mis?

    Er is nl nog een vorm van vreemdgaan die jij niet benoemt… of wellicht expres hebt weggelaten?
    Die vorm van ‘toegestaan…zolang degene aan wie het gebeurt er maar niet mee geconfronteerd wordt’

    Relaties zijn en blijven een complex iets. Dat is van alle tijden.
    Persoonlijk heb ik er geen moeite mee dat iemand het doet, het is immers diens leven en wie ben ik om er een oordeel over te vellen. Wie ben ik om mij het recht toe te eigenen iets goed- of af te keuren alleen omdat ik het anders zou doen?
    Ik ken stellen (ja inderdaad, meervoud) waarvan 1 van de 2 ‘vreemdgaat’ …. diens partner weet het en heeft toestemming verleend maar wil verder niet weten wie die ander is noch wat er wel of niet mee gedaan wordt…. Als zo’n stel daarvoor kiest, het hun relatie ‘verbetert’ in hun optiek…
    Kan ik er nog zoveel van vinden maar dat is toch niet relevant dan…. ik heb er immers niets mee te maken en dat wat ik goed/fout vind is niet per definitie de enige juiste mening…

    Liked by 3 people

    • Harrij Smit zegt:

      Dank je, Mel 🙂 dy, en wat het weglaten van een couplet betreft: de vorm die jij daar bedoelt heb ik mede bedoeld met de laatste twee strofes, maar inderdaad komt het daar niet echt tot uitdrukking. Wat er wel tot uitdrukking komt is dat trouw niet bepaald zou moeten worden door het seksuele, maar door de eerlijkheid, en daar reken ik ‘gemakshalve’ ook alle mogelijke andere eerlijke afspraken onder. Zolang je je aan welke eerlijke afspraak dan ook maar houdt, ben je trouw en kan je dus niet meer stiekem vreemdgaan.
      Wanneer je dus afspreekt dat je elkaars vreemdgaan niet aan elkaar wil/mag/moet vertellen, is er namelijk ook geen sprake meer van STIEKEM vreemdgaan, omdat je elkaar dat hebt toegestaan. En dus ben je eerlijk – en dus ben je elkaar trouw gebleven vanwege de persoonlijk bepaalde grens van EERLIJKHEID i.p.v. de grens van het SEKSUELE.

      Liked by 1 persoon

  5. beaunino zegt:

    Mooi verwoord Harrij. Vreemdgaan is van alle tijden en zal van alle tijden blijven ook.

    Liked by 1 persoon

  6. rietepietz zegt:

    Nou bij die telefoontje zullen we er dan maar geen punt van maken, die gaan hun gang maar!
    verder staat ook dit gedicht weer als een huis qua ritme en rijm.
    Het onderwerp…. ach daar hebben we ieder een andere mening over en ik heb niet de behoefte mijn mening aan jou op te dringen ……en jij hebt eigenlijk ook geen behoefte aan discussie met “andersdenkende” begrijp ik!

    Liked by 1 persoon

    • Harrij Smit zegt:

      Wat heb je toch een groot hart, Rietepietz – nu vergeef je met één pennenstreek die kwekkende telefoontjes ook maar weer hun kwalijke werk van… nou ja vul maar in 🙂
      Ik heb inderdaad geen behoefte aan een soort discussieforum, waarin welles en nietes de strijd met elkaar aan gaan. Daarvoor is het onderwerp m.i. te complex en bovendien schrijf ik om mensen aan het denken te zetten en hen er desgewenst iets uit te laten halen wat op dit moment bij hen – in hun leven en in hun inzicht en smaak en ga zo maar door – het overdenken waard zou kunnen zijn. Zo pak ik ook datgene uit alle blogs (en andere bronnen) die ik tegenkom, waar ik op dit moment van mijn leven interesse in heb en/of nieuwsgierig naar wordt.

      Like

      • rietepietz zegt:

        “een wellus niettus”discussie is eigenlijk geen discussie. Een discussie is elkaars argumenten “tot je nemen” en overwegen of er iets in zit dat een aanvulling kan zijn op de eigen zienswijze. Dat kan nut hebben wanneer iemand niet helemaal zeker is van z’n zaak of ergens problemen mee heeft. Bij jou is dat niet aan de orde al snap ik dan weer niet zo jouw behoefte ánderen te overtuigen. Maar waarschijnlijk gun je gewoon iedereen dát wat jij prettig vindt.
        Zoals ik al eerder zei , voor mij is het niets, ik zou er niet blij van worden.

        Liked by 3 people

        • Harrij Smit zegt:

          Ben het helemaal eens met wat een echte discussie zou moeten zijn en daar sta ik ook wel degelijk voor open. Maar op mijn weblog wil ik dat zoveel mogelijk beperken, want ik verkondig hier niet DE WAARHEID of iets dergelijks, maar slechts mijn ‘inzichten-voor-wat-ze-waard-zijn en mijn mening.
          Wat het ‘verschijnsel’ vreemdgaan betreft is mijn voornaamste drijfveer het meer bewust maken van het feit dat bijna iedereen denkt dat vreemdgaan hem of haar niet zal treffen, terwijl statistieken iets heel anders aangeven. Mijn manier van schrijven lijkt er voor sommige mensen kennelijk op dat ik ze wil overtuigen van een open relatie, maar dat is niet wat ik bedoel te zeggen. Waar ik voor pleit, is voor het creëren van openheid en eerlijkheid in relaties, in welke vorm dan ook. Een eerlijke monogame relatie vind ik even waardevol dan welke andere eerlijke relatie-vorm ook. En duizend maal mooier dan een relatie waarin men elkaar stiekem bedriegt. Vind ik.

          Like

  7. MichielZiet zegt:

    Liever honderd keer eerlijk en trouw dan het bedonderen van mijn vrouw. 🙂
    Weer een mooi scherp gedicht Harrij.

    Liked by 2 people

  8. IngridMoorenBlogs zegt:

    Maar is het dan makkelijker? Ik kan me er echt niks bij voorstellen….maar respecteer het wel, hoor! Ieder zijn ding……

    Liked by 1 persoon

    • Harrij Smit zegt:

      Het gaat m.i. niet om makkelijker of moeilijker, maar om het voorkómen van geestelijke schade bij de partner voor wie je (eens) hebt gekozen. Schade door de grote schok die je krijgt wanneer je – via de buitenwacht – te horen krijgt, dat je partner je achter je rug om heeft bedrogen.

      Like

      • IngridMoorenBlogs zegt:

        En trouw beloofd hebt tot de dood jullie scheidt. Maar hoe gaat dan dan?Kom je allebei tegelijk met dit idee aan of toch eerst één voor de twee? Dan lijkt de schade me al aangericht. ik probeer het te begrijpen ,hoor.Of heb je er ook een blog over?

        Liked by 3 people

        • Harrij Smit zegt:

          Ik heb er geen apart blog over, Ingrid, maar ik schrijf er op dit blog wel regelmatig over. Ik heb het hele proces – hoe het KAN gaan, en eigenlijk hoe het bij mij en mijn vrouw IS gegaan – beschreven in twee boeken, want het is een jarenlang proces wat niet in een paar woorden of gedichten is uit te leggen. Die boeken zijn, zoals onder dit gedicht staat, gratis te downloaden hier op mijn weblog.
          Maar om even heel in het kort jouw vraag te beantwoorden: bij ons was het zo dat er geen conflict (of vreemdgaan) was geweest en dat ik er (zoals mijn boeken uitgebreid beschrijven) met mijn vrouw over begon te praten, waarna we er samen naar zijn gaan kijken en uiteindelijk besloten om elkaars trouw niet meer te koppelen aan een seksuele grens, maar aan absolute eerlijkheid naar elkaar voor wat onze relatie betrof.

          Liked by 1 persoon

          • IngridMoorenBlogs zegt:

            Ik heb je boek gedownload,allereerst een compliment voor je fijne schrijfwijze.Het leest heerlijk weg,maar toch ben ik bij pagina 63 afgehaakt.Het mailverkeer werd me te saai.Daarnaast heb ik het gevoel ,wat ik al eerder had,dat het toch niet helemaal van twee kanten komt. Ik vind je ook een beetje geobsedeerd overkomen,waardoor je in mijn ogen een beetje dominant en opdringerig overkomt.In mijn ogen,hoor…..maar daarom ben ik dus ook getrouwd tot de dood ons scheidt.

            Liked by 1 persoon

            • Harrij Smit zegt:

              Dank je, Ingrid, voor je compliment betreffende mijn schrijfwijze. Goed om te horen.
              Wat ik al helemaal fijn vind om te horen, is dat je de moeite hebt genomen om je er d.m.v. mijn boek Liefde is Loslaten meer in te verdiepen. Het is namelijk een langdurig proces waarover je niet aan de hand van een paar blogs kunt oordelen.
              Ik ben het met je eens dat het mailverkeer in dat boek al snel wat saai wordt. Dit was mijn tweede boek en ik schreef dat om het hele proces nog eens op een rijtje te zetten. Om het in kleine hapklare brokken op te bouwen.
              Voor het beter begrijpen is het wel jammer dat je gestopt bent met lezen. Vooral omdat je daardoor deel twee mist, waarin het je veel duidelijker zal worden dat het obsessieve, zoals jij dat noemt, niet van mijn kant alleen kwam, maar ook van de kant van mijn vrouw. In dat tweede deel bestaat de helft van de mails namelijk uit mails tussen mij en mijn vrouw, die zich toen in Spanje bevond. Maar goed, zaken als wel of niet obsessief of dominant hebben niets met de gemeenschappelijke keuze voor een open relatie te maken. In de monogamie zijn ook dominante en obsessieve etc etc mensen, maar aan de hand van die eigenschappen kan je de monogamie niet duidelijk maken.
              In feite wordt in Liefde is Loslaten hetzelfde proces beschreven als in mijn eerste boek: Losgelaten. Maar Losgelaten leest veel prettiger (zeggen anderen ook) omdat ik het in de vorm van een reisverhaal heb gegoten, waardoor je makkelijker geboeid blijft.
              Maar goed, het is geen bijbel om mensen over te halen tot iets, het is bedoeld voor beter begrip, voor wie met vragen blijft zitten en het nodigt uit om na te denken over jezelf en je eigen relatie.
              Jij bent, zoals zovelen, getrouwd tot de dood jullie scheidt. In feite ben ik dat ook, alleen mijn grens ligt wat anders. Mijn volledige trouw ligt bij mijn vrouw, alleen de definitie van die trouw hebben we na langdurig ervaren en heel veel praten met elkaar veranderd. Wij vinden elkaar niet ontrouw wanneer we seks met iemand anders hebben, maar wanneer we elkaar bedriegen.
              En na die zoektocht van ons naar die keuze toe, hebben we, op enkele buitengewoon leerzame ontmoetingen na, net zo monogaam geleefd als jullie. Wat dat betreft zitten we al weer vijf zes jaar met de deur naar de (ook seksuele) vrijheid wijd open, zonder naar buiten te hoeven of te willen gaan.

              Liked by 1 persoon

  9. kakel zegt:

    Toch krijgen vrouwen die vreemdgaan de naam “hoer” terwijl mannen er vaak mee wegkomen.
    Ik heb zó’n lieve man…ik heb geen behoefte aan een ander. Dat beschouw ik elke dag als een grote gunst!

    Liked by 3 people

  10. Suskeblogt zegt:

    mensen zijn mensen en vrouwen verschillen niet zo veel van mannen op dat gebied al wilt sommige media ons iets anders laten geloven.

    Liked by 2 people

  11. Geen medelijden met scheefpoepers…

    Liked by 1 persoon

  12. Cassilda zegt:

    Vandaag is het precies een jaar geleden dat ik de vreemdgaande Hufter op straat zette (voor de tweede en laatste keer). Niet geheel netjes gedaan, als ik daar nu op terug kijk. Maar deze prachtige woorden van jou voelen heel herkenbaar.
    Gelukkig brengen ze een lach, hoe krijg je het toch weer zo mooi uit de vingers. Love it!

    Liked by 2 people

    • Harrij Smit zegt:

      Oh wat zeg je dat weer lief. Tegen mij bedoel ik, niet tegen mijnheer Hufter. Een vreemdganger waar ik geen medelijden mee kan hebben. Terwijl ik de enorme kater die jij gehad moet hebben, niet eens aan den lijve heb ondervonden. Laat het je nooit meer gebeuren!

      Liked by 1 persoon

  13. Een prachtig gedicht Harrij!
    Net allemaal meegemaakt en 10 jaar geleden ook al eens… en pijnlijk is het zeker.
    En helaas is het mij ook ooit ‘overkomen’ hoewel dat weer een cliché uitspraak is… en dat was ook heel erg pijnlijk destijds. En dat wil ik dus nooit meer… nooit meer doen en nooit meer meemaken! Mijn leven moet anders…

    Liked by 2 people

    • Harrij Smit zegt:

      Dank je, Tess. Spijtig dat je hier steeds herinnerd wordt aan die pijnlijke herinneringen. Maar hopelijk helpt het anderen om er eens tijdig over te gaan nadenken.
      Door jouw ervaring en jouw voornemen dat alles anders moet, zal dat je ongetwijfeld gaan lukken.

      Liked by 1 persoon

      • Ik ben nooit meer in de verleiding gekomen omdat ik dit verdriet en de ellende nooit meer mee wilde maken. En toch is het mij ook aangedaan, dat is iets wat ik niet goed snap, nog steeds niet.
        Het geeft niet hoor dat ik eraan herinnerd word. Jouw bedoeling is goed. Het is nou eenmaal de realiteit op dit moment en ik zal ermee moeten dealen. En dat lukt prima hoor! Ben best trots op mezelf :-).

        Liked by 1 persoon

        • Regenboogvlinder, mag ik je een vraag stellen? Je schrijft dat je bent vreemdgegaan, heb je dit toen direct aan je partner opgebiecht of heb je het een tijdje voor jezelf gehouden? Voel je vooral niet verplicht hier op te antwoorden.

          Like

          • Nee hoor, ik voel me zeker niet verplicht, maar ik ben een open persoon. Bovendien heb ik mezelf en mijn ‘man’ beloofd niks meer onder het vloerkleed te vegen, dus ja.. ik heb het een tijdje voor mezelf gehouden.. Waarom vraag je dat?
            Maar misschien weet ik dat al…

            Liked by 1 persoon

            • Dank je voor je openhartige antwoord. De reden dat ik het vraag is als volgt; op mijn eigen blog heb ik een stukje geschreven waarin ik het opneem voor stiekeme vreemdgangers omdat ik denk dat het soms beter is om een slippertje te verzwijgen. In de reacties daarop voelde ik me door Harrij veroordeeld omdat ik het voor ze opnam. En nu reageer jij hier, een stiekeme vreemdganger, en zegt hij er niets over, ik snap het niet. Zou het komen omdat ik een man ben en jij een vrouw?

              En eigenlijk moet ik jou míjn excuses aanbieden. Na het stellen van de vraag ben ik de hond gaan uitlaten en buiten besefte ik dat ik, door het stellen van de vraag, je gebruik. Het was niet netjes en respectvol van mij. Bij deze mijn nederige excuses.

              Like

              • Harrij Smit zegt:

                Je projecteert hier, Adam, en dat is je goed recht, zolang je maar geen onzin over mij verkoopt. Als je mijn uitgebreide reactie op mij wel goed had gelezen had je gezien dat ik stiekem vreemdgaan afkeur. Zowel voor mannen als voor vrouwen.
                Regenboogvlinder geeft in haar eerste reactie al aan, dat ze dat nooit meer mee wil maken. Heeft er spijt van. En dat maakt het verschil.
                Ik verzoek je vriendelijk om mij hier op mijn eigen weblog niet meer indirect aan te vallen en op die manier alsnog een welles nietes discussie uit te lokken. Gebruik daar je eigen blog maar voor, ik heb geen zin om dingen die ik jou uitentreuren heb proberen duidelijk te maken, hier nogmaals te moeten verduidelijken, om dat lezers van mijn blog die discussies met jou niet gevolgd hebben.

                Like

  14. lisoverseks zegt:

    Lieve Adam…dat je vreemdgaan veroordeeld wil niet zeggen dat je iedereen die opbiecht een veeg uit de pan zou hoeven geven. Denk ik. En jij voelt je veroordeeld om een mening. Dat mag natuurlijk. Maar we mogen toch verschillend denken en voelen. We hoeven het toch niet op alle punten eens te zijn. Soms begrijp ik mezelf en mijn eigen beweegredenen niet eens, laat staan dat een ander dat helemaal zou kunnen volgen.

    Lieve Harrij
    Ik vind Adams reactie niet overkomen als een indirecte aanval. Meer als het zoeken naar begrip en consensus. Het is soms ook moeilijk uit te leggen waarom je dan eens zus en dan eens zo reageert. En hoe het overkomt is dan ook nog een ding.

    Ja, sorry…ik bemoei me met dingen die mij ws ook niet aangaan.
    Dikke knuffel.
    Laten we er een groepsknuffel van maken!
    De wereld is al moeilijk genoeg. 😘

    Liked by 3 people

    • Harrij Smit zegt:

      Lieve Lis,
      Daar ligt dus precies het probleem. Ik beoordeel Adams reactie hier als de druppel die de emmer van reacties op mijn en zijn blog doet overlopen. Jij en anderen die de emmer niet kennen, beoordelen de druppel – vanzelfsprekend – als een druppel.

      Maar dat betekent niet dat ik de kracht en het plezier van een groepshug afsla. Ik duik er nu en met graagte middenin. ❤ En van harte dus.

      Liked by 3 people

    • Zoals gewoonlijk heb je weer helemaal gelijk Lis.
      Natuurlijk hoeft Harrij Regenboogvlinder geen veeg uit de pan te geven, in tegendeel. Zoals Regenboogvlinder op mij overkomt (in een paar reacties) is het een schat van een vrouw.
      Dat meningen verschillen dat weet ik, en ik respecteer ook Harrij’s mening. Ik had alleen het gevoel dat Harrij mijn mening niet respecteerde, maar waarschijnlijk heb ik mij mee laten slepen en het verkeerd beoordeeld.

      Harrij,
      Ik bied hierbij mijn excuses aan. Ik heb mij mee laten slepen door mijn gevoel, mijn emoties. Het spijt me, ik heb je niet met respect behandeld. Ik had ook die vraag niet aan Regenboogvlinder mogen stellen. Niet dat ik daar spijt van heb want daardoor heb ik haar iets beter leren kennen.
      Je denkt dat Lis niet op de hoogte is van de “emmer”, maar ik heb het vermoeden dat Lis de discussies op beide blogs heeft gevolgd zonder er veel moeite voor te hoeven doen. Als je wil weten hoe, dan moet je hier maar even kijken: https://adamopverkenning.wordpress.com/2014/06/26/reacties/

      Lis, natuurlijk mag jij je er mee bemoeien. Het gaat tenslotte om je WordPress familie. En er moet iemand zijn die ruzies in de familie sust. En ik had je al eens verteld dat je mij rustig op mijn vingers mag tikken.

      Normaal gesproken ben ik niet zo’n fan van het knuffelen van mannen ;-), maar ik maak graag een uitzondering.

      Een dikke knuffel voor jullie allebei. ❤

      Liked by 2 people

  15. Lenjef zegt:

    Vreemdgaan

    eeuwige trouw is vaak van heel korte duur
    de trouwring
    een hebbeding
    geen rem voor ’t beleven van een avontuur

    Zoals altijd weer graag gelezen, Harrij.
    Lenjef 🙂

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

