ode aan hondje Kef Kef

 

Ik kreeg inspiratie voor onderstaand gedicht door de vele reacties van lezers op mijn blogs op naar de zestien en gestoord.

.

ode aan hondje Kef Kef

.

het hondje Kef Kef is gestoord

want in zijn hersenpan

zit iets volledig in de knoop

wat zeg je dáár nou van

 .

hij blaft als een trompetterkorps

en maakt zijn baasjes gek

noch met belonen noch met straf

houdt deze hond zijn bek

 

de nieuwe buren – dat zijn wij

zijn nu al horendol

ja eerlijk waar voor ons is nu

de maat al meer dan vol

 

ik kreeg veel steun en goede raad

van lezers van mijn blog

al zaten er een aantal bij

waar ik toch wel van schrok

 

wat dacht je van de barbecue

zo werd gesuggereerd

maar ik ben vegetariër

die vlees niet zo begeert

 

een anti-blafband werd genoemd

dat snoert hem snel de mond

een ander echter noemde dat

mishand’ling van een hond

 

hij moet gewoon heropgevoed

een fluitje van een cent

je belt gewoon met Martin Gaus

die is dat wel gewend

 

en anders vraag je aan je buur

die kefhond wég te doen

nee nee schreef toen een dierenvriend

want dáár wringt juist de schoen

 

een huisdier is tot aan de dood

die doe je nooit meer weg

het is geen simpel meubelstuk

dus júllie hebben pech

 

dan zoek je maar een ander huis

want Kef Kef moet gespaard

een hondje met een stoornis ach

het is gewoon zijn aard

 

en daarom zijn wij droef gestemd

om Kef Kefs wreed bestaan

wat ánders kunnen wij nog doen

dan zelf maar weg te gaan?

 

 ©Harrij Smit

Over Harrij Smit

Ik ben in 1946 geboren in Alkmaar en groeide op in het nabijgelegen Heiloo. Nu ik gepensioneerd ben, voel ik mij werkelijk als een Drentenier in Dwingeloo, het prachtige dorp waar ik met veel plezier woon met ‘mijn’ vrouw Mariet met wie ik de afgelopen 23 jaar veel avonturen heb beleefd. Omdat ik veel plezier beleef aan het schrijven van gedichten en verhalen ben ik mijn weblog Gedacht&Gedicht begonnen. Mijn streven hierbij is om niemand te kwetsen en/of te discrimineren. We zijn immers allemaal aan elkaar gelijk!
Dit bericht werd geplaatst in gedichten en getagged met , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

35 reacties op ode aan hondje Kef Kef

  1. MichielZiet zegt:

    Ow…Harrij… is dit over de hond van de buren? 😀
    Hij is erg leuk!!

    Liked by 1 persoon

  2. Heel goed gedaan Harrij… alles zit erin!
    En ik zou het, als ik niet beter wist, opoffering noemen ;-).
    Hebben jullie al wat gehoord over dat huis?
    Ik duim mijn duimen stuk man!
    Moet niet te lang meer duren want dan heb ik geen duimen meer over hoor! 😉

    Liked by 1 persoon

  3. Myriam zegt:

    Een drastische beslissing maar ach na al die verhuisbeurten zijn jullie het zo gewend om te verkassen dat dit geen probleem zal zijn hoop ik. Duimen maar dat er in jullie nieuwe buurt geen kraaiende hanen zitten, of buurjongens met zware motoren… Ach, de heerlijke rust van het eenzame platteland…

    Liked by 1 persoon

  4. Lenjef zegt:

    Waf, waf, waf ……………………

    verhuizen stopt waarschijnlijk geen minuut het geblaf
    het zal blijven duren
    voor hen die daar straks huren
    tenzij ondertussen het hartje van de keffer het begaf

    Knap gedicht weer, Harrij! 🙂
    Lenjef

    Liked by 2 people

    • Harrij Smit zegt:

      Dank je, Lenjef. Arme nieuwe huurders inderdaad, maar wie weet zijn dat echte dierenvrienden, die zitten daar niet mee. Ik zal bij verhuizing een pamflet van de partij voor de dieren op het raam plakken, misschien helpt dat de juiste mensen over de drempel.

      Liked by 1 persoon

  5. Weer een kunstwerkje Harrij

    Liked by 1 persoon

  6. Ferrara zegt:

    Ik lees trekjes van Annie M.G.
    ’t Is een droevige aanleiding, maar wel leuk gedicht.
    Succes met verkassen. Je fans volgen wel.

    Liked by 1 persoon

  7. rietepietz zegt:

    In China doet men niet zo “flauw”
    een hond …? “Je moet niet zeuren”
    al is het beestje nóg zo trouw
    de baas zal echt niet treuren

    Een beetje hypocriet misschien
    want wát met “joepie’s Flappie”
    dat pa graag in de pan wil zien
    als reuze “smaak’lijk happie”

    Het is slechts een cultuurverschil
    dat wij geen hondjes bakken
    dus daarom zwijg ik nu maar stil
    ik moet de kip gaan pakken……

    Liked by 2 people

  8. Melody zegt:

    Dat verhaal had ik inderdaad gelezen en toen ik als eerste je titel en toen de foto zag dacht ik ff
    “ut zal toch nie?” maar gelukkig kon ik opgelucht ademhalen 😉

    Het is zo ontzettend triest voor alle partijen maar het meest voor het dier zelf. Alle hulpmiddelen ten spijt er zijn andere methodes die wel werken. Ik hoop voor iedereen op een tevredenstellende oplossing!

    Liked by 1 persoon

  9. elsjeveth zegt:

    Harrij ik leef met je mee. Helaas een oplossing zal er niet gevonden worden. Mijn denderende Dexter, ruwharige foxterrier met verstandelijke beperking, heeft eveneens een hoogblafgehalte. Geloof me nou maar, dat zit ‘m in de aard van het beestje. Geen bbq, blafband, martin gaus of andere heropvoeding instelling biedt de passende oplossing.
    Positieve van het hele blafgebeuren, je hebt er wederom een aantal prachtige gedachten en gedichten aan kunnen wijden.
    Hondje Kef Kef maakt je Volgers blij.

    Liked by 1 persoon

  10. kakel zegt:

    Ik dacht eerst dat je het hondje/de hondjes van je buren op de bbq had gelegd. Dat kwam door de foto. Je hebt me er gewoon in laten tuinen! Het is met honden net als met kinderen: opvoeden tot ze erbij neervallen 🙂 Maar je zal maar met het geblaf in je maag zitten…
    Mooi gedicht!

    Liked by 1 persoon

  11. beaunino zegt:

    Een nobele daad. Geweldig!!!

    Liked by 1 persoon

  12. lisoverseks zegt:

    Kruisbestuiving op z’n hondjes. Waar WP al niet goed voor is. 😄

    Liked by 1 persoon

  13. Harrij Smit zegt:

    Dit is op gedacht & gedicht herblogden reageerde:

    Donderdag aanstaande krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis en gaan we verkassen van Hoogeveen naar het prachtige Dwingeloo.
    Hoewel je in ons huis in Hoogeveen nog aan niets kan zien dat we er binnen twee weken vertrokken zijn, zullen we toch na het weekend zo langzamerhand eens wat bananendozen moeten gaan vullen.
    Voor het resetten van de ‘verhuismodus’ is het nu nog wat te vroeg, maar om een beetje in de stemming te komen, herblog ik hier de directe aanleiding tot deze verhuizing.
    De titel verraadt natuurlijk al gelijk de clou, maar toch… Lees mee en huiver of ben blij dat je zelf geen last hebt van een verhuisvirus.

    Like

  14. kakel zegt:

    Dankzij dat kutkeffertje (excusez…) hebben jullie nu dat nieuwe huis in Dwingeloo! Het is te hopen dat ze daar geen luidruchtige huisdieren houden 😉

    Liked by 1 persoon

    • Harrij Smit zegt:

      Ja zo gaan de dingen wel vaker in ons leven. Iets – een stoornis of een gevoel – zet je in beweging, om te kijken of een probleem ook zonder ruzie of iemand kwetsen is op te lossen en dan word je gewoon beloond met een niet verwachte verbetering.
      De enige hond in dat blog is met de vorige bewoonster verdwenen – een grote slecht luisterende herder/labrador-kruising, die we in tegenstelling tot wat andere zaken, wijselijk niet hebben overgenomen. Volgens die bewoonster zijn er daar verder geen honden en is het ‘echt een kattenbuurt’. Kunnen we prima mee leven. Maar natuurlijk kan morgen iemand besluiten om een jong hondje te nemen. Of een trompetterende olifant. Zien we dan wel weer… 🙂

      Like

  15. elsjeveth zegt:

    of een kraaiende haan… dan nog liever hondje kef kef Harrij.
    Maar ik ben bevooroordeeld, zelf in bezit van een hondje kef kef die ik vooralsnog niet kwijt wil. Gelukkig hebben we geen buren (het huis naast ons staat leeg, de buren zijn kort na elkaar overleden een aantal jaren terug) en is er nog geen koper voor het huis gevonden.
    Misschien toch een kwestie van burengekef `:-)

    Liked by 1 persoon

    • Harrij Smit zegt:

      Een kraaiende haan is inderdaad niet de meest ideale vervanger van onze buurhondjes, maar ik geloof niet dat er hanen bestaan die zo vaak en luid kraaien als dat ons buur(nog-heel-even)hondje Kef Kef keft. We wagen het er maar op. Het nieuwe huis, het mooie dorp en de beschutte tuin lijken het meer dan waard.
      En wie weet begint de a.s. koper van het huis naast jullie een dierenasiel – of een disco 🙂 Het leven zit immers vol verrassingen?

      Like

  16. John zegt:

    Leuke ode aan hondje kef kef 😀

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

