vijftien keer ja: Dwingeloo

Dwingeloo Drenthe

onze toekomstige woonomgeving in Dwingeloo Drenthe

In mijn blog het leven is kamperen van 6 december, 2014 vertelde ik dat mijn vrouw en ik in 21 jaar al 15 keer verhuisd zijn. Vijftien keer ja. Ik heb er in evenzoveel gedichten wat meer over verteld. 

Hoewel de titel de lading niet langer dekt, ben ik nu genoodzaakt de serie voort te zetten met

huis 16: Dwingeloo. Verhuismaand: mei 2015

alle verhuizingen op een rijtje

.

na vijftien keer verhuizen komt

nu zestien in’t verschiet

maar ondanks deze reeks zijn wij

nog altijd niet failliet 🙂

 

huis vijftien blijkt een paradijs

een hele fijne plek

maar naast ons huist een hondje met

een vreselijk gebrek

 

dat hondje Kef Kef blijkt gestoord

hij keft als een trompet

dus kijken we weer om ons heen

voor’t zestiende couplet

 

een huurhuis staat in Dwingeloo

we gluren door een ruit

het is een woning naar ons hart

dus volgt er een besluit

 

de kans dat wij dit krijgen is

niet meer dan tien procent

maar zonder schot is altijd mis

is dan ons argument

 

dus schrijven we gewoon maar in

al is de kans ook klein

want buiten zitten in geblaf

is helemaal niet fijn

 

opeens de huurbaas aan de lijn

u staat op nummer één!

we springen gaten in de lucht

gaan wij daar werk’lijk heen?

 

de huurder die er nu nog woont

laat ons de woning zien

gelijkvloers wonen en een tuin

op zuidwest bovendien

 

geen buren met een gekke hond

wel rust en uit het zicht

twee extra kamers voor logees

en overal mooi licht

 

het huis is ons nu toegekend

de sleutel komt in mei

je zal het niet geloven maar

oh oh wat zijn we blij

 

het hondje Kef Kef wordt bedankt

hij inspireerde ons

en krijgt een standbeeld in de tuin

van koper of van brons 🙂

©Harrij Smit

ga verder naar het 17e huis< vijftien keer, ja: Alkmaar

Over Harrij Smit

Ik ben in 1946 geboren in Alkmaar en groeide op in het nabijgelegen Heiloo. Nu ik gepensioneerd ben, voel ik mij werkelijk als een Drentenier in Dwingeloo, het prachtige dorp waar ik met veel plezier woon met ‘mijn’ vrouw Mariet met wie ik de afgelopen 23 jaar veel avonturen heb beleefd. Omdat ik veel plezier beleef aan het schrijven van gedichten en verhalen ben ik mijn weblog Gedacht&Gedicht begonnen. Mijn streven hierbij is om niemand te kwetsen en/of te discrimineren. We zijn immers allemaal aan elkaar gelijk!
Dit bericht werd geplaatst in gedichten, vijftien keer ja en getagged met , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

30 reacties op vijftien keer ja: Dwingeloo

  1. MichielZiet zegt:

    Ik zeg: De 20 vol maken! 😉
    (Nee hoor, ik ben blij voor je.)

    Liked by 1 persoon

  2. Een acuut gestoord geblaf
    bracht Harrij en Mariet naar af.
    Hoewel bescheiden in hun eis
    belanden zij in ’t paradijs.
    Voor hun nieuwste verblijf
    raast ook de vreugde door mijn lijf.
    Vooral daar ik nu lees
    dat er plaats is voor logees 🙂

    Liked by 3 people

  3. Geweldig Harrij en Mariet! Gefeliciteerd nogmaals! En alvast heel veel woonplezier gewenst zonder keffende buurhondjes!
    En wat een prachtig gedicht weer, ik ben jaloers, ik zou willen dat ik zo kon dichten ;-).

    Liked by 1 persoon

    • Harrij Smit zegt:

      Dank je wel, Tess voor je felicitaties en je complimenten. En als je nog eens in Drenthe bent dan staat de koffie voor je klaar!
      Jaloers op het dichten hoef je niet te zijn. Je gaat gewoon zitten en begint met de eerste zin. Gewoon spelen met woorden en zorgen voor een lekker ritme dat je in alle zinnen en coupletten vasthoudt. Dan wordt het vanzelf wat. En oefening baart kunst.

      Liked by 1 persoon

  4. beaunino zegt:

    Gelukkig, dus ook geen nare burigheid. Heerlijk gedicht weer. Zo leuk kun jij dat.

    Liked by 1 persoon

    • Harrij Smit zegt:

      Dank je wel, Narda. Ik heb veel plezier in dat verhaaltjes schrijven in dichtvorm, dus er zullen er nog heel wat volgen.
      De enige hond in ons blokje is een grote zwarte hard blaffende hond. Kruising Duitse herder en Labrador. Deze hond is goddank van de huidige bewoonster. We hebben een paar spullen van haar overgenomen, maar daar staat dat lieve beest niet bij 🙂

      Like

  5. kakel zegt:

    Dankzij een hondje met een vreselijk gebrek,
    verhuizen jullie naar een zestiende stek.
    Het beestje, een echte no-no.
    houdt jullie echter wel in Dwingelo.

    Sorry, Harrij, maar ik heb echt mijn buik vastgehouden van de lach bij het lezen van je gedicht.
    Ik lach je niet uit, maar tóe, dat begrijp je wel!
    Je zou het niet zeggen maar aan deze vier dichtregels ben ik me behoorlijk te buiten gegaan 😉

    Liked by 1 persoon

    • Harrij Smit zegt:

      Hier zie je het maar weer: dichten kan iedereen. Gewoon ervoor gaan zitten en doen. Prachtige Mirjam om een gedicht van jouw hand te zien.
      En dank je dat je me zo mooi toelacht terwijl je je bij je buik vasthoudt 🙂 Ik zie je al zitten.

      Like

  6. Mrs. T. zegt:

    Wat een heerlijk gedicht. En dat dankzij hondje Kef.

    Liked by 1 persoon

  7. lisoverseks zegt:

    Gedwongen naar Dwingeloo. Het kan gek lopen in het leven 😄

    Liked by 1 persoon

  8. IngridMoorenBlogs zegt:

    Hier drumt er drie deuren verder een buurjongen van 16.00-18.00.Heb je dat ook gecheckt?

    Liked by 1 persoon

  9. Lenjef zegt:

    Huis 16

    de zoektocht -naar zich goed voelen- onder het pannendak
    liep langs een weg met heel veel bochten
    bijna ontelbaar de huizen die ze bezochten
    nu hebben ze er een gevonden, ‘t contract zit al in de jaszak

    Weer met plezier gelezen, Harrij!
    Lenjef 🙂

    Liked by 1 persoon

  10. rietepietz zegt:

    Gefeliciteerd met de nieuwe stulp! Zo zie je maar waar je geluk kan liggen….in een soort ellende 😉

    Liked by 1 persoon

  11. Ferrara zegt:

    Harrij lees op de wijs van de Grote Stille Heide.

    In het mooie stille Drenthe
    Dolen Har en Mariet rond
    In het mooie stille Drenthe
    Hebben zij last van een hond
    Met de hond is het heel erg slecht gesteld
    Heeft de buurvrouw ons onlangs nog verteld
    Hoe stil is ’t in Drenthe
    Hoe stil is ’t in Drenthe
    In Drenthe

    Liked by 2 people

Geef een reactie

