Volkspartij voor Vrijheid en Dictatuur

 

Volkspartij voor Vrijheid en Dictatuur

.

de Volkspartij voor vrijheid gaat

nu ook voor dictatuur

want democraat zijn schiet tekort

voor effectief bestuur

 

de opgeheven vinger naar

tiran dan wel despoot

verpest de handel voor ons land

geen kaas meer op ons brood

 

een goed geleide dictatuur

bouwt hekken om zijn staat

zodat de kans op vluchten daar

maar nauwelijks bestaat

 

zo houden wij ons rijke land

van vreemdelingen vrij

geen geld verspillen aan asiel

maakt VVD-ers blij

 

het is ons veiligheidsbelang

zo zegt de VVD

het stopt de vluchtelingenstroom

die blijft mooi overzee

 

die visie van de VVD

is uitgesproken ziek

de mensenrechten wreed verkracht

met zulke politiek

 

asielrecht in de uitverkoop

lang leve dictatuur

de VOC terug in’t land

met Rutte aan het stuur

 

wanneer keert het fatsoen terug

de solidariteit

met ieder mens die hulp behoeft

of vluchten moet en lijdt

.

©Harrij Smit

Over Harrij Smit

Ik ben in 1946 geboren in Alkmaar en groeide op in het nabijgelegen Heiloo. Nu ik gepensioneerd ben, voel ik mij werkelijk als een Drentenier in Dwingeloo, het prachtige dorp waar ik met veel plezier woon met ‘mijn’ vrouw Mariet met wie ik de afgelopen 23 jaar veel avonturen heb beleefd. Omdat ik veel plezier beleef aan het schrijven van gedichten en verhalen ben ik mijn weblog Gedacht&Gedicht begonnen. Mijn streven hierbij is om niemand te kwetsen en/of te discrimineren. We zijn immers allemaal aan elkaar gelijk!
Dit bericht werd geplaatst in gedichten en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

26 reacties op Volkspartij voor Vrijheid en Dictatuur

  1. Tja Harrij….aan jouw gedicht doet het niets af maar ‘vrijheid’ betekent in dit land net zo weinig voor eigen volk dan ‘respect’

    Het eigen volk is slechts een inkomstenbron voor de corrupte club in DH

    Liked by 1 persoon

  2. rietepietz zegt:

    En tóch is ons land niet van elastiek…… al is dit niet de manier, er moet wél veel beter gekeken worden naar wat echte vluchtelingen zijn en wat criminele gelukszoekers zijn die met liegen en bedriegen hier naar roompotten komen zoeken,!

    Liked by 1 persoon

  3. Myriam zegt:

    Mooi gedicht Harrij.Fijn te weten dat hij er ook zo over denkt!!!

    Liked by 1 persoon

  4. Gezellig partijtje lijkt me dit, die VVD

    Liked by 1 persoon

    • Harrij Smit zegt:

      Deze VVD, voluit Volkspartij voor Vrijheid en Democratie, maar nu door mij tot volkspartij voor vrijheid en dictatuur gedoopt, is de liberale helft van de twee regeringspartijen in Nederland en doet door dit soort populistische proefballonnetjes krampachtige pogingen in het pluche te blijven. Vies 😦

      Like

      • Wij hebben ook zo’n partij, de ‘Nieuwe Vlaamse Alliantie’ ofte NVA. Als een paard van Troye heeft die zich de laatste jaren sympathiek proberen op te stellen waardoor heel wat stemmen werden behaald en ze nu de grootste Vlaamse partij zijn geworden. Nu ze (eindelijk) in de regering zitten, ziet men pas wat hun werkelijke bedoelingen zijn. Ocharme de simpele zielen die hiervoor hebben gestemd…

        Liked by 1 persoon

        • Harrij Smit zegt:

          Ja ik noem het populisme, inspelen op de onderbuikgevoelens van angstige mensen die bang zijn dat ze te kort zullen komen. Het enge in NL is dat die VVD nu populistische dingen gaat roepen die al jaren door Neerlands anti-vreemdelingenpartij PVV (partij voor de vrijheid) worden geroepen, in de hoop de grote groep Nederlandse simpele zielen c.q. stemmers van ze af te snoepen.

          Like

  5. Een mooi gedicht met een mooi politiek statement. Ik hou er van.

    Liked by 1 persoon

  6. beaunino zegt:

    Goed gedaan weer Harrij. Dat schudt je toch zomaar weer even uit je mouw. Knap hoor. Ook inhoudelijk sterk natuurlijk.

    Liked by 1 persoon

  7. Erg goed op de punt verwoord!

    Liked by 1 persoon

  8. Desire zegt:

    Mooi gesproken! De ‘dictators’ van nu zijn veel meer bezig met zichzelf profileren dan met de toestand van het land en de mensen. De laatste gedenkwaardige volksvertegenwoordigers waren Den Uyl, Van Agt en Wiegel ook wel een beetje. En Kok natuurlijk … het is niet meer wat het geweest is, helaas. Wie weet staat er ooit weer eentje op die de knuppel in het hoenderhok gooit 😉

    Liked by 1 persoon

  9. kakel zegt:

    In een ingezonden brief in de krant las ik nog een leuke interpretatie van de VVD. Eigen Vrijheid gaat Vóór Democratie. Alleen voor partijleden, uiteraard.
    Een goed verwoord blog! En dan die foto…
    groetjes Kakel

    Liked by 1 persoon

    • Harrij Smit zegt:

      Dank je Mirjam. Ja die enorme stroom vluchtelingen op zo’n brug over een kloof. Kan het symbolischer? Als het rijke westen voor die brug staat dan zijn ze werkelijk bij de duivel te biecht.

      Like

  10. Chapeau voor jou Harrij, maar ik vrees dat onze verontwaardiging en walging voor de huidige, hypocriete gezagsdragers geen zoden aan de dijk zal zetten 😦

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

