Vrolijk Haasfeest

Vrolijk Haasfeest

 .

het hoogfeest van Pasen

op sterven na dood

de bakens verzet van

devoot naar malloot

 

the Passion als climax

voor u op de buis

een soap van een stoet met

een fel verlicht kruis

 

de Here in’t midden

gekleed in het wit

een bal aan zijn voet en

een volk dat aanbidt

 

de rest van het elftal

in grijs en in zwart

zingt vrolijke liedjes

als open your heart

 

en denkt heel die massa

te buigen voor god

maar platte commercie

zit hier in’t complot

 

en na deze climax

is Haas aan de beurt

dan worden er eitjes

geverfd en gekleurd

 

zo’n beest uit een strip die

een ei aan je geeft

een Haas is uw Heiland

het Christendom leeft

.

©Harrij Smit

Dit is mijn eerste inzending voor het woord van de week ‘baken’ op 120 woorden.nl (in een tekst van precies 120 woorden moet het woord van de week gebruikt worden).
Mijn andere 120w bijdragen  (verhaaltjes en gedichten) vind je hier.

Over Harrij Smit

Ik ben in 1946 geboren in Alkmaar en groeide op in het nabijgelegen Heiloo. Nu ik gepensioneerd ben, voel ik mij werkelijk als een Drentenier in Dwingeloo, het prachtige dorp waar ik met veel plezier woon met ‘mijn’ vrouw Mariet met wie ik de afgelopen 23 jaar veel avonturen heb beleefd. Omdat ik veel plezier beleef aan het schrijven van gedichten en verhalen ben ik mijn weblog Gedacht&Gedicht begonnen. Mijn streven hierbij is om niemand te kwetsen en/of te discrimineren. We zijn immers allemaal aan elkaar gelijk!
Dit bericht werd geplaatst in 120 woorden, gedichten en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

24 reacties op Vrolijk Haasfeest

  1. Suskeblogt zegt:

    Dat verhaal met nonkel Juul en de paashaas gisteren was er dus toch niet ver naast ?

    Liked by 1 persoon

    • Harrij Smit zegt:

      Om precies te zijn, Suske, was jouw blog gisteren de kraamkamer van mijn gedicht van vandaag. Al lezende en reagerende ontstond bij mij het idee om die verandering van devoot naar mallotig onder (blog)woorden te brengen.
      En zo zie je ook hier hoe het lezen en reageren op elkaar soms weet te inspireren.

      Liked by 1 persoon

  2. Myriam zegt:

    Héél mooi Harrij

    Liked by 1 persoon

  3. Goh wat een benadering Harrij… Prachtig gedicht!
    Ik ben niet meer gelovig, maar noem mezelf maar nostalgisch… Hoewel de echte nostalgie ook weg is, alles verandert, alles voelt anders vergeleken met vroeger..
    Ik zit nu toevallig naar de Passion te kijken… Tot nu toe ben ik niet onder de indruk, niet over de zang en niet over de spelers, maar misschien verandert dat nog…
    Maar als De Passion ook niet meer zou worden opgevoerd zouden we ook het verhaal misschien wel gaan vergeten… Er zijn al zoveel mensen die geen idee hebben wat Pasen inhoudt…
    En die Paashaas? Ach die hoort er toch al jaren bij..

    Liked by 1 persoon

    • Harrij Smit zegt:

      Ja die paashaas is zo erg nog niet hoor, dat is leuk voor kinderen die beter in de tuin naar paaseieren kunnen zoeken dan stil en eerbiedig in een kerk moeten zitten.
      Maar in combinatie met de zotte manier waarop EO en KRO d.m.v. de Passion de basis van het christendom denken te kunnen uitleggen was voor mij meer dan genoeg reden om die idioterie aan de kaak te stellen. Ik heb welgeteld zes minuten naar the passion gekeken en had daarna nog uren nodig om bij te komen van het lachen – bij wijs van spreken dan, want zelfs als cabaret deugt het niet.
      Overigens ben ik ook al lang niet meer gelovig op de (katholieke) manier waarop ik ben opgevoed. Misschien is er wel iets, maar aangezien dat het menselijk verstand ver te boven gaat, vermoei ik mijn hersens daar maar liever niet mee.
      Mensen die aan hun Kerk hangen, hebben daar echter alle recht en vrijheid toe, maar laten ze er dan alsjeblieft geen poppenkast van maken.

      Liked by 1 persoon

      • Het is nog steeds een aanfluiting, die Passion van dit jaar. Hij staat nog op, maar ik neig er al lang naar de boel af te zetten. Blijf alleen kijken voor de muziek, in de hoop dat het nog een keer iets wordt… Tot nu toe nog steeds niet…
        Ik ben ook Katholiek opgevoed en geloof ook echt niet meer op die manier, jij noemt het er geen poppenkast van maken, nou… ik vind het al jaren de grootste poppenkast die er bestaat. Maar goed, mensen die er troost en hoop in vinden, prima, dat respecteer ik.
        En ergens geloof ik echt dat er na het leven op aarde iets zal zijn, een soort houvast, dat ik bijvoorbeeld alle lieverds die ik verloren heb weer ooit zal zien..
        De kosmos is zo groot… het kan gewoon niet zo zijn dat het leven zomaar ophoudt…
        En als je in iets gelooft moet je geen bewijzen verwachten…

        Like

  4. Ferrara zegt:

    Een gedicht naar mijn hart. Ik heb nog nooit naar de Passion gekeken en zal het ook in de toekomst niet doen. Ik heb al jaren niets meer met kerk en geloof, maar dat gezeul met een neonkruis en al die zogenaamde beroemdheden die hier eer aan denken te behalen, het stuit mij tegen de borst. Inderdaad platte commercie.

    Liked by 1 persoon

    • Harrij Smit zegt:

      Ik heb er van de week via uitzending gemist zes minuten naar gekeken, omdat ik mijn ogen niet kon geloven toen ik een foto van dat kruis in de krant zag staan. Die zes minuten waren meer dan genoeg om mij tot dit gedicht te inspireren “-)

      Like

  5. ria zegt:

    Geweldig Harrij
    Groetjes, Ria

    Liked by 1 persoon

  6. ria zegt:

    😉 😉
    groetjes, Ria

    Liked by 1 persoon

  7. rietepietz zegt:

    Het stoort me niet dat er mensen zijn die “er iets in zien” maar zelf sla ik het over,zet het dus niét aan. Ook het religieuze paasfeest zegt me niets,, dat is uiteindelijk ook bedacht naar overlevering van een soort “sprookje” .
    Maar wanneer anderen dat anders ervaren moeten ze dat zelf weten.
    Ik stoei hoogstens wat met de paashaas;-)

    Liked by 1 persoon

    • Harrij Smit zegt:

      Wat de beleving betreft kunnen we elkaar de hand schudden, Riet, en ook ik vind dat anderen hun religie naar eigen meug moeten en mogen ervaren. Wat mij echter zo stoorde dat het me tot dit gedicht inspireerde, is het gemak waarmee commercie én omroepen als EO en KRO hun dwingende Boodschap met een Hoofdletter schaamteloos als hype durven te presenteren.
      En de Paashaas is inderdaad het ergste niet. Laat ouders – en grootjes 🙂 – er fijn mee stoeien en maak kinderen er blij en vrolijk mee in plaats van ze op dit soort dagen langdurig in een kerk met gods woord – whatever it is – te confronteren.

      Like

  8. lisoverseks zegt:

    M.i. Is het grote wonder dat een door het Romeinse Rijk met geweld afgedwongen Arabische religie, gebaseerd op het Brahmanisme en gedompeld in het oorspronkelijk Europese geloof, zodanig wortel heeft gevat dat mensen echt denken vrijwillig bekeerd te zijn. Het oorspronkelijk indo-europees geloof was overgens de Heidense geloofstraditie met Zonnekoning Mithras.

    Het westen, in aanbidding voor de joods-arabische Jezus, viert Penach. 😄 En noemt het ook nog eigen traditie.
    Hoe wonderlijk kan het lopen.

    Liked by 1 persoon

  9. Goed uitgewerkt. Een ‘vrolijk kaasfeest’ zou een mooi vervolg zijn…

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

