de gulden terug?

 

de gulden terug?

als d’euro verdwijnt bij de Grieken

zal dat het vertrouwen  verzieken

gaat ons land geheid

terug in de tijd

met dubbeltjes kwartjes en pieken

*

©Harrij Smit

limerick 29

al mijn limericks

Over Harrij Smit

Ik ben in 1946 geboren in Alkmaar en groeide op in het nabijgelegen Heiloo. Nu ik gepensioneerd ben, voel ik mij werkelijk als een Drentenier in Dwingeloo, het prachtige dorp waar ik met veel plezier woon met ‘mijn’ vrouw Mariet met wie ik de afgelopen 23 jaar veel avonturen heb beleefd. Omdat ik veel plezier beleef aan het schrijven van gedichten en verhalen ben ik mijn weblog Gedacht&Gedicht begonnen. Mijn streven hierbij is om niemand te kwetsen en/of te discrimineren. We zijn immers allemaal aan elkaar gelijk!
Dit bericht werd geplaatst in gedichten, limericks en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

23 reacties op de gulden terug?

  1. Mijn hemel, ik sta echt versteld! Geweldig!
    Ik weet niet of het verstandig zou zijn, maar veel mensen zien volgens mij graag de gulden terugkomen…

    Liked by 1 persoon

    • Harrij Smit zegt:

      Dat vind ik diep in mijn hart ook, maar nog mooier zou het zijn wanneer – door de Euro genoodzaakt – de echte solidariteit terugkomt. Een munt betekent nu eenmaal dat alle rechten en plichten voor alle deelnemer gelijk zijn. Een haast onmogelijke opgave, omdat mensen op dit moment geen oog hebben voor het anders (maar daardoor niet minder) zijn van andere volken.

      Liked by 1 persoon

  2. elsjeveth zegt:

    Gelukkig heb ik nooit een cent te makken
    De gulden zal dus ook wel niet in mijn portemetniks blijven plakken.
    🙂 het is eigenlijk een heel triest gegeven dat gedoe met de euro en de schuldenlast die nu op de schouders van het volk blijkt te rusten.

    Liked by 1 persoon

    • Harrij Smit zegt:

      Nee veel centen te makken heb ik gelukkig ook niet. Geen waakhond nodig, geen angst voor verlies van mijn vermogen 🙂 Daar zijn we maar mooi rijk mee!
      Triest is het zeker, want het is altijd weer het gewone volk dat het eerst gepakt wordt – daar is Griekenland momenteel het meest tragische voorbeeld van. Omdat Europa wel één macht wil uitstralen, maar niet één volk durft te zijn. En daarom is de Euro kansloos, zolang solidariteit niet als uitgangspunt genomen wordt.

      Like

  3. rietepietz zegt:

    Tja als de Grieken blijven potverteren is dat wel een optie, hoewel ik graag de Gulden terug zou hebben zou dat natuurlijk wéér een dure wisseltruc worden, net als bij de invoering van de Euro die ons ook dik geld heeft gekost.

    Liked by 1 persoon

  4. Myriam zegt:

    Super leuk. Zet je dat nu op je eigen facebook pagina of doe ik dat op diegene die ik maakte. Of mag die gewoon weg?

    Liked by 1 persoon

  5. De gulden terug, zeker doen. Dan heeft mijn werkgever weer een argument om de tarief daling te stoppen en om te zetten in een tarief stijging 😉
    Onzin natuurlijk, de gulden lost niets op. Als we teruggaan naar de gulden dan moeten alle systemen weer aangepast worden en dat kost geld. En de betaling aan Europa gaan gewoon door, of het euro’s zijn of guldens maakt dan niet uit.

    Liked by 1 persoon

  6. Cassilda zegt:

    De euro, de gulden.. het is allemaal hetzelfde. Geld is rommel.

    Liked by 1 persoon

  7. kakel zegt:

    Er was al sprake van om de gulden terug te halen, zei Dijsselbloem een paar maanden geleden. Maar ze hebben het niet gedaan, omdat ze “bang waren dat dat een negatief effect op de economie had.” Ja, ja, financiele kwibussen en verstand van geld 😦

    Liked by 1 persoon

    • Harrij Smit zegt:

      Ja zeg dat wel. Deze geniale kwibussen zullen na een zeer waarschijnlijk Grexit weer om het hardst roepen dat het zo veel beter is voor de rest van de eurozone en dat het nooit meer zal gebeuren. Niet veel later zal er waarschijnlijk een gezamenlijk Duits-Nederlandse munt komen. De Gark of de Mulden misschien? De tijd zal het leren.

      Like

Geef een reactie

