Einde verhuismodus, maar…

Einde verhuismodus, maar…

Operatie geslaagd. Onze zestiende verhuizing – van Hoogeveen naar Dwingeloo – is een feit. De verhuizing liep weer als een trein, maar de tuin levert en leverde veel werk en dito spierpijn op.

Een kleine impressie:

Daar sta je dan met de sleutels in je handen naar de betonnen vloeren te staren.

Gelukkig heeft de vorige bewoonster iets van haar wijsheid achtergelaten op de wand van de kamer. En dan zijn we nu dus klaar 🙂 ?

We kunnen best wel aardig loslaten, maar om alle luxe en comfort in onszelf te vinden… da’s nou net even een straatje te ver.

Eerst maar even koffie en dan toch maar gewoon bij het begin beginnen. 

Beetje schoonmaken, wat kleine spullen heen en weer rijden en even een paar wandjes behangen.

Een paar rietmatten in de achtertuin hebben de voorjaarsstorm van een paar dagen eerder niet doorstaan. Het gazon is hobbel de bobbel en van slechte kwaliteit. Gelukkig houden we meer van bloemen en planten dan van gras, dus belandt die bockelpiste al snel op het lijstje “weg ermee”. 


Op ons dak willen ze de volgende ochtend acht zonnepanelen plaatsen (prachtig initiatief van woningbouwvereniging Actium), maar helaas kunnen ze niet in de achtertuin komen, want er is geen poort in onze rietmat-schutting. Dus eerst maar even een doorgang gemaakt – en ‘tuinpoort kopen en ophangen’ op de to do list gezet.

Omdat we een paar dagen moeten wachten voor de stoffeerders komen, beginnen we in Hoogeveen met inpakken en alles klaarzetten in de woonkamer. Het resultaat lijkt opvallend veel op een Kringloopwinkel. De Aldi wijn is ingezet om het stof (in de keel) te bestrijden.

Ook nog tijd om een paar boompjes en wat vaste planten van A naar B te verhuizen. We zetten ze voor onbepaalde tijd in het verkoevertuintje naast het ter dood veroordeelde gazon en hopen er maar het beste van.

En toen was het grote verhuisdag. Binnen de kortste keren wisten we alles met een gehuurde 15 kuubs bestelwagen naar Dwingeloo over te brengen. Nog steeds kunnen Mariet en ik dat met zijn tweetjes af – alleen de wasautomaat tegen de trap op naar boven slepen, was net iets teveel van het goede, maar een wapperend briefje van tien was genoeg om een klusjesman die een paar straten verder aan het werk was, ertoe te bewegen ons daar even mee te helpen. 

Een dag later stond haast alles weer op zijn plaats en was het belangrijkste uitgepakt. Mariet nam tijd voor een boek en ik liep al op een nieuwe limerick te broeden. Maar iets hield mij tegen. Opeens hoorde ik het harde geluid van een motormaaier. Een plaatselijke boer nam het gras van de buren onder handen. Ons gras was te lang om af te kunnen plaggen en wij hadden geen grasmaaier, dus vond ik opnieuw een redder in de nood. Voor een tientje werd de grasmat tot aan de wortels gekortwiekt en daarna konden we met het ontginnen van start gaan.  

Hier is het werk al een stuk gevorderd. Het spitwerk was voor mijn rekening, Mariet bediende de door ons ontworpen ontgrondingsinstallatie. 

Gisteren om 18.00 uur was de klus geklaard. Een derde deel van het gras is al in de kliko verdwenen, de rest ligt op de plaggenbult op verwerking te wachten. 

Er valt natuurlijk nog heel wat aan die tuin te doen, maar met dat ellendige gras hebben we afgerekend voordat het de kans krijgt om weer te gaan groeien. 

Daarom eindigt vandaag de verhuismodus van mijn ‘gedacht & gedicht’, maar de komende paar weken zal ik daar toch wat minder vaak mee bezig zijn dan je van mij gewend bent.

Een warme groet vanuit het prachtige Dwingeloo. We hebben nog nooit zo mooi gewoond. Misschien blijven we hier wel 🙂 .

Over Harrij Smit

Ik ben in 1946 geboren in Alkmaar en groeide op in het nabijgelegen Heiloo. Nu ik gepensioneerd ben, voel ik mij werkelijk als een Drentenier in Dwingeloo, het prachtige dorp waar ik met veel plezier woon met ‘mijn’ vrouw Mariet met wie ik de afgelopen 23 jaar veel avonturen heb beleefd. Omdat ik veel plezier beleef aan het schrijven van gedichten en verhalen ben ik mijn weblog Gedacht&Gedicht begonnen. Mijn streven hierbij is om niemand te kwetsen en/of te discrimineren. We zijn immers allemaal aan elkaar gelijk!
Dit bericht werd geplaatst in gedachten en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

52 reacties op Einde verhuismodus, maar…

  1. anjasouren zegt:

    Welkom in jullie nieuwe woning 💐 , liefs Anja

    Liked by 1 persoon

  2. Het ziet er al knus uit. Proficiat en succes met alle klussen.

    Groeten, Rolf van der Leest

    ps ligt je fles champagne al koud 😉

    Liked by 1 persoon

    • Harrij Smit zegt:

      Dank je wel, Rolf. De fles ligt als het goed is nog koud – en in afwachting van een verre buitenlandse reis – te wachten in het mooie Belgische Gent. Ga er nu bij Myriam op reageren, was door de drukte even onder op de stapel beland 🙂

      Liked by 1 persoon

  3. Rob Alberts zegt:

    Jullie zijn ervaren verhuizers!

    Het gras of de graszoden zou ik juist als gezonde voeding voor de nieuwe plantjes gebruiken.

    Even verderop hebben ze van graszoden een romantische zodenbank gemaakt.

    Succes met de laatste details.

    Vriendelijke groet,

    Liked by 1 persoon

    • Harrij Smit zegt:

      Ik heb even een begin gemaakt met het twee steek diepen inspitten van het gras, maar dat was werkelijk een straat te ver. Dit afplaggen was al zwaar genoeg. Bovendien ziet de grond er mooi donkerbruin en gezond uit en kies ik even voor de iets minder bewerkelijke variant, ook wel Kliko geheten. De groene wel te verstaan, dus uiteindelijk zal de door ons geleverde graszoden weer rijke compost opleveren 🙂

      Liked by 1 persoon

  4. Cassilda zegt:

    Met z’n tweetjes dit geflikt? Groot respect! Echt ongelooflijk. Heel veel plezier en liefde in het nieuwe huisje ❤ Hopelijk een die jullie hart overwint en wortels laat schieten in Dwingeloo.

    Liked by 2 people

  5. Geweldig Harrij en Mariet natuurlijk ook! Wat een team! En wat een spirit!
    Het voelt net zoals het bij ons altijd ging, schouders eronder en gaan!
    Echt leuk die foto’s!
    Ziet er al gezellig uit in huis en die tuin wordt vast een plaatje!
    Heel veel geluk en woonplezier in jullie nieuwe woonstee, ben benieuwd hoe lang jullie daar blijven 😉
    Tot snel zakmaarzeggen!
    Dikke smuffel!

    Liked by 1 persoon

  6. Myriam zegt:

    Leuk om te lezen, en leuk dat je terug bent in blogland 🙂 Man jullie weten echt wel van aanpakken!!! Als de tuin daar in orde is, weet ik nog wel een tuin die een grondige aanpak kan gebruiken 😉

    Liked by 1 persoon

  7. Marja zegt:

    Heel knap hoeveel werk jullie in korte tijd hebben verzet. Chapeau.

    Liked by 1 persoon

  8. gewoonanneke zegt:

    Veel geluk in jullie nieuwe huis. Pff ben momenteel bij mijn oude buren bezig met helpen en daar word ik al moe van. Chapeau hoor jullie zijn profs. Ben al moe als ik je blog lees haha… En dat chapeau had ik al gezet voor ik las dat Marja het ook zo zei. Dus dat zal wel HET woord voor jullie verhuiswoede zijn.

    Liked by 1 persoon

  9. rietepietz zegt:

    Gewéldige prestatie in zo’n korte tijd! Ik wens jullie héél veel woongenot op de nieuwe stek!
    Leuk behangetje 😉

    Liked by 1 persoon

  10. ria zegt:

    Maak van die graszodenbobbel een leuke plantenbobbel met bosviooltjes ,vergeetmenietjes enz…
    zevenster,bosanemoontjes.Ik zie het al helemaal in bloei staan.:-)

    groetjes, Ria

    Liked by 1 persoon

  11. Een Handige Harrij, blijkbaar… Je hebt van een huis een thuis gemaakt, en ook de tuin zal opfleuren (alles op zijn tijd!). Enkel dat behang :(. Mam man, ik dacht dat mijn oma indertijd de pyjama van mijn opa had weggegooid 🙂 !

    Liked by 1 persoon

    • Harrij Smit zegt:

      Net zoals de kef kefs op ons vorig adres, kregen we dat behang cadeau. Het grote voordeel is dat dit behang niet blaft – nog niet althans. Maar mocht het toch gaan blaffen, dan kunnen we het altijd nog omkeren 🙂

      Liked by 2 people

  12. beaunino zegt:

    Veel plezier in jullie nieuwe woning. En wat heerlijk, een tuin waar je nog alle kanten mee op kan. Ik hoop dat je ons op de hoogte houdt hoor!

    Like

    • Harrij Smit zegt:

      Dank je wel, Narda – het plezier is al begonnen, want inderdaad is het heerlijk om die tuin van idee naar idee en van ingeving naar ingeving te laten groeien 🙂
      E natuurlijk blijft ik mijn lieve lezers en lezeressen op de hoogte houden van al wat groeit en bloeit.

      Liked by 1 persoon

  13. Odette zegt:

    Ziet er goed uit. Veel geluk in jullie nieuwe huis. Zestien keer? Mijn hemel. Jullie zijn echte avonturiers 🙂

    Liked by 1 persoon

  14. John zegt:

    Ik zie een piano staan. Geweldig. Een muzikaal huis is een fijn huis.
    VEel plezier in de nieuwe woning.

    Liked by 1 persoon

  15. IngridMoorenBlogs zegt:

    Zo…hard gewerkt Harrij. Veel woonplezier in jullie nieuwe huis!

    Liked by 1 persoon

  16. kakel zegt:

    Wat ziet alles er al netjes uit. En die berg plaggen…je hebt niet stilgezeten, Harrij! Zelf begon ik mijn rug al te voelen toen ik je plog las 😉 Welkom in jullie nieuwe huis en heel veel woonplezier!

    Liked by 1 persoon

    • Harrij Smit zegt:

      Dank je wel, Mirjam, het woonplezier is al begonnen. In huis heerst al weer orde en alles is al weer zo’n beetje te vinden 🙂 De tuinaanpak wacht op iets beter weer, maar de handen jeuken!
      Enne – mijn rug had het inderdaad wel even te verduren met dat verdraaide turfsteken – maar ja een (import)Drent klaagt daar natuurlijk niet over 🙂

      Like

  17. elsjeveth zegt:

    En ineens weet ik het weer, waarom ik een godsgruwelijk hekel aan verkassen, verhuizen, verplaatsen heb 🙂 kan mijn tuintje niet loslaten. De komende weken veel Dwingeloos tuingenot gewenst, het is leuk dat je ons op de hoogte houdt. Tot later.

    Liked by 1 persoon

    • Harrij Smit zegt:

      Ach ja, wij hebben loslaten – van wat dan ook – zo’n beetje tot kunst verheven en weten dat loslaten ook ruimte voor iets nieuws en kansen voor nieuwe creativiteit oplevert. Ik hou je zeker van gedacht&gedicht op de hoogte en Mariet en ik staan al met jeukende handen op wat fatsoenlijker weer te wachten 🙂

      Liked by 1 persoon

  18. Lenjef zegt:

    Slapen onder andere pannen

    volle dozen in lege vertrekken
    geen tafel om te dekken
    wél galmende gesprekken
    en naar bed met zweetvlekken

    Ik wens jullie mooie dromen en goede buren, Harrij!
    Lenjef

    Liked by 1 persoon

    • Harrij Smit zegt:

      Jouw gedicht slaat weer een hele doos spijkers op de kop! De wens v.w.b. mooie dromen en goede buren lijkt nu al uit te komen. Zit hier allemaal wel goed !
      Dank je wel, Lenjef 🙂

      Like

  19. lisoverseks zegt:

    Dat ziet er alweer heel cosy uit. Wens jullie beidjes veel woonplezier toe.
    Dikke knuffels

    Liked by 1 persoon

  20. Melody zegt:

    Wij wensen jullie alle geluk in het nieuwste paleis!

    Liked by 1 persoon

  21. Veel woonplezier in jullie nieuwe stulpje 🙂

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

