Saunavrees

 

Saunavrees

Wie regelmatig meeleest op mijn weblog, weet dat ik het naturisme omarm. Veel mensen hebben er moeite mee om zich in het kostuum waarin ze geboren zijn, te vertonen. Een schaamte die ongetwijfeld te maken heeft met de angst dat bloot en seks in elkaars verlengde liggen. Daar zit een kern van waarheid in, maar ik geloof dat onze opvoeding een veel grotere rol speelt.

Mijn opvoeding was als die van veel andere mensen. Nooit zag ik mijn ouders bloot en vanaf de leeftijd waarop mijn herinneringen beginnen, was bloot iets wat beslist niet hoorde. Wat ongepast was. Als jongetje werd mij op het strand de zwembroek aan- en uitgetrokken vanonder een omgebonden handdoek. En ook andere mensen zag je daar worstelen met hand- of omslagdoeken om zich om te kleden. Een komische act die je nu nog vaak genoeg tegenkomt.

Toen ik een jaar of dertig was, raakten mijn (ex)vrouw en ik bevriend met een echtpaar. Zij vertelden ons dat ze af en toe naar een sauna gingen. Het fascineerde me; waarom zou je niet gewoon in je blootje mogen zijn bij mensen die dat ook doen.

Wat mij echter tegenhield, dat verbeeldde ik me althans, was de angst dat ik door die blote lijven opgewonden zou worden en daar met een levensgrote erectie letterlijk voor paal zou staan. Volgens dat echtpaar was dat een angst die veel mensen hadden, maar gebeurde zoiets nooit in de praktijk.

Na lang weifelen besloten mijn vrouw en ik het dan toch maar eens te proberen. Gelukkig hoefden we niet gelijk naar de grote sauna van ons dorp, waar we misschien wel bekenden tegen het – naakte – lijf zouden lopen. Onze nieuwe vrienden hadden namelijk kennissen met een privé sauna in huis en een dompelbad buiten in hun goed beschutte tuin.

Een half uur voordat we er naar toe zouden rijden werd ik bevangen door een angst en onzekerheid die ik nooit eerder had ervaren. Mijn hartslag versnelde enorm en ik stond werkelijk te trillen als een espenblad. Ik transpireerde hevig. Kennelijk werd er in mij een hevige strijd gevoerd.

De verleiding om de sauna-afspraak af te zeggen, was groot, maar ik wilde er niet aan toegeven. Anderen durfden dit toch ook? Ik begreep op de een of andere manier dat ik met een sterke barrière te maken. Een barrière die niets meer te maken had met die erectieangst, maar veel dieper lag.

De angst om iets te doen wat tijdens mijn hele leven luid en duidelijk was afgewezen. De boodschap dat bloot uit den boze was, dat je billen en je kruis en de borsten van vrouwen aan niemand getoond mochten worden. Alleen viezeriken deden dat.

Ik vermande me en met trillende knieën stapte ik even later in de auto.

We werden verwelkomd met koffie en langzaam werd ik weer wat rustiger. Na de koffie zei de gastheer, dat we ons in de kamer waar we ons bevonden konden uitkleden en een badjas konden aantrekken. Zij zouden zich omkleden in hun slaapkamer en dan weer naar ons toekomen.

Even later liepen we met zijn zessen in ganzenpas naar de saunaruimte. Daar gingen de badjassen weer uit en in een gemoedelijke sfeer namen we in ons blote niksie plaats op de houten bankjes van de sauna. De rest van de avond was mooi en ontspannen. De badjassen waren niet langer nodig, want het bloot zijn en zien, wende razendsnel en voelde heel natuurlijk.  

Omdat ik me ook lichamelijk bevrijd voelde van angst en onzekerheid omtrent het verschijnsel bloot, werd het een avond om nooit te vergeten.

Daarna werd ik een regelmatig saunabezoeker, ging ik met een bevrijd gevoel naar naaktstranden en maakte ik kennis met het kamperen op naturistencampings. Tegenwoordig is ook onze achtertuin tot naturistengebied verklaard. Het is er heerlijk toeven.

En voor wie misschien met die andere vraag blijft zitten: nee hoor, voor paal heb ik nimmer gestaan.

©Harrij Smit

Dwingeloo

Meer weten?

Naturisme volgens Wikipedia

Belangenorganisatie NFN

Over Harrij Smit

Ik ben in 1946 geboren in Alkmaar en groeide op in het nabijgelegen Heiloo. Nu ik gepensioneerd ben, voel ik mij werkelijk als een Drentenier in Dwingeloo, het prachtige dorp waar ik met veel plezier woon met ‘mijn’ vrouw Mariet met wie ik de afgelopen 23 jaar veel avonturen heb beleefd. Omdat ik veel plezier beleef aan het schrijven van gedichten en verhalen ben ik mijn weblog Gedacht&Gedicht begonnen. Mijn streven hierbij is om niemand te kwetsen en/of te discrimineren. We zijn immers allemaal aan elkaar gelijk!
Dit bericht werd geplaatst in gedachten en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

44 reacties op Saunavrees

  1. ria zegt:

    Laat maar zwieren
    laat maar zwaaien
    ik laat me niet paaien
    ga niet met mijn billen bloot
    voor welke kloot dan ook :-$

    Groetjes, Ria

    Liked by 1 persoon

  2. Myriam zegt:

    Hahahahaha, Harrij. Ben blij voor jou dat je nooit voor paal hebt gestaan, want dat is idd niet echt de bedoeling hé in een sauna.

    Liked by 1 persoon

  3. eltjedoddema zegt:

    soms
    stoa je
    van de zenen
    stief

    mor mainsttied
    het t
    niks om t
    lief

    Liked by 1 persoon

  4. tinyblogt zegt:

    Ik blogde er ook al eens over. De eerste keren had ik ook wat blootvrees, maar dat houdt snel op. De mensen zien er allemaal normaal uit en dat blote went inderdaad snel. Je kan er maar van genieten, en aan de andere kant: iedereen zijn eigen zin.

    Liked by 1 persoon

    • Harrij Smit zegt:

      Ja, een vrij natuurlijke reactie, denk ik, om iets te moeten/willen doen wat totaal niet strookt met hoe je bent opgevoed. Ben het ook helemaal eens met jouw opvatting: ieder zijn meug 🙂

      Like

  5. Ik heb ongeveer 25 jaar geleden de eerste keer kennisgemaakt met de sauna. Zo wijdverspreid was die toen nog niet in onze regionen, maar ik had er op mijn achttiende ooit ‘goesting’ naar gekregen toen we op schoolreis gingen naar Zweden en enkele jongens van mijn klas het hadden geprobeerd op de boot naar Götenborg. Op zo’n soort cruiseschip met alle comfort. Daar had ik ook veel zin gehad om het ook eens te doen, maar de vrees voor het naaktzijn hield me tegen. Rond mijn dertigste heb ik het dan wel ‘gedurfd’, eerst in een vakantiepark met wellness-faciliteiten. Sindsdien ben ik een ambassadeur geworden in het gebeuren. Naakt ben je er zo veel of weinig als je wilt. Er zijn mensen die de hele tijd in een handdoek gewikkeld lopen, anderen hangen bij het binnenkomen hun badjas aan de kapstok en blijven in adem/evakostuum lopen/staan/zitten. De ontspanning die je ervaart in het constant opwarmen/afkoelen/verfrissen valt niet te beschrijven, en zou ik na al die jaren niet meer kunnen missen.
    Iemand die regelmatig naar de sauna gaat, zal zeker niet schuin kijken naar iemand die één en ander doortrekt en een naaktstrand of -camping bezoekt. Echt niks verkeerd aan, integendeel. Schroom voor het naakt zijn is iets dat ons vroeger werd aangeleerd (ook in mijn jeugd) maar is tegen-natuurlijk.

    Liked by 1 persoon

    • Harrij Smit zegt:

      In feite beschrijf je hier een zelfde soort ontwikkeling, Thomas. Eerst angst voor het naakt zijn, dan toch durven doen en ontdekken hoe fijn het is om de kleren af te leggen. En daarmee ook uiterlijkheden als maatpak of geitenwollen sokken of trendy jurk of welk uniform je je ook maar hebt aangemeten om je van anderen te onderscheiden of om aan te geven hoe je in het leven staat of wil staan. Opeens is ieder weer gelijk – in het ontbreken van kleding althans, want verder is gelukkig geen mens precies hetzelfde.
      Bij mij was de angst om die stap te nemen echter onnatuurlijk groot, maar goddank heb ik de stap toch durven nemen. Pluk er nu nog steeds de vruchten van.

      Like

  6. Marja zegt:

    Ook wij gingen jarenlang iedere vrijdagavond naar de sauna. Niets mis mee.

    Liked by 1 persoon

  7. beaunino zegt:

    Komt er steeds niet van. In de herfst ga ik. Let op mijn woorden! Zaaaalig!!

    Liked by 1 persoon

  8. John zegt:

    Ik ben echt nog nooit in een sauna geweest. En het is niet omdat ik blootschaamte heb, want dat heb ik niet.

    Liked by 1 persoon

  9. Wat een belevenis, zo leuk verteld Harrij!
    Ben een keer in mijn leven in een sauna geweest, nota bene een verjaardagscadeau – verwendag samen met mijn dochter -. Ik vond het doodeng.. wilde mijn badpak aanhouden maar dat mocht niet ;-). Dus overwinnen… ging eigenlijk best goed, veel gelachen samen, om onszelf hoor.. Maar die sauna op zich is gewoon niks voor mij, en die koude dompelbaden al helemaal niet brrrrr. Het Turkse stoombad vond ik wel lekker, schijnt nog heter te zijn, dus dat snap ik dan weer niet. Ach.. inmiddels ben ik wel een stuk vrijer geworden… grenzen verleggen hoort bij mijn nieuwe leven denk ik 😉

    Liked by 1 persoon

  10. Kakel zegt:

    Nou, mijn reactie laat zich raden;-) Maar ga grenzeloos je gang!

    Liked by 1 persoon

    • Harrij Smit zegt:

      Inderdaad, lieve Mirjam, heb je je de afgelopen tijd al zodanig blootgegeven dat je jezelf zou gaan herhalen. Maar gelukkig ben je daar te slim voor 🙂
      Zoals ik bij Tess al schreef: Grenzen zijn er om verlegd te worden – maar alleen door de eigenaar/eigenaresse zelf 🙂 Blijf dus maar lekker grenzeloos jezelf.

      Like

  11. Lenjef zegt:

    De naakte waarheid

    sommige koppels zullen elkaars wensen nooit kennen
    ze geven zich zelden helemaal bloot
    want dan kleuren hun wangen rood
    de verlangens uiten, velen kunnen er niet aan wennen

    Lenjef 😉

    Liked by 2 people

    • Harrij Smit zegt:

      Dank je, Lenjef. Wijs gesproken. Inderdaad zullen er koppels genoeg zijn die zich niet alleen letterlijk niet bloot willen of durven geven, maar ook figuurlijk niet. Jammer, want met kwetsbaar durven zijn activeer je wederzijds vertrouwen.

      Liked by 1 persoon

  12. Wildcard zegt:

    Leuk 🙂
    Deed ik vroeger ook regelmatig, is nu wel al een tijdje geleden dat ik nog voet in een sauna gezet heb.

    Liked by 1 persoon

  13. elsjeveth zegt:

    Harrij, je hebt je angst en de diepgewortelde reden voor ‘blootgaan’ mooi omschreven. Zodra je van je eigen lijf gaat houden en niet ziet als een soort van eng omhulsel waar niemand naar mag kijken alleen jezelf en de spiegel vallen letterlijk alle valse omhulsels van je af. Sauna bezoekje, heel goed voor lijf en leden.

    Liked by 1 persoon

  14. staartje zegt:

    Ik ga graag naar de sauna, maar de tandarts daar tegenkomen, vond ik dus niet top

    Liked by 1 persoon

  15. Odette zegt:

    Eensch. Hartgrondig. Zoveel fijner om je tent bloot in de plakkerige hitte op te zetten ipv met plakkerig shirt! En de sfeer op een naturistencamping is vele malen prettiger dan op textielcampings….

    Liked by 1 persoon

    • Harrij Smit zegt:

      Ja precies, Odette – wat jammer dat die argumenten voor blootvrezers nooit voldoende lijken te zijn. Ik gun iedereen dat heerlijke schone, gelijke en complete gevoel door al je kleren en daarmee je status af te leggen wanneer de omstandigheden dat toelaten.

      Liked by 1 persoon

  16. Rob Alberts zegt:

    Het blote blijft voor mij gekleed in gène.
    Binnenshuis bij mij thuis beleef ik dat anders maar met anderen?

    Met een lieve vriendin bezocht ik ooit een sauna.
    Het Turkse stoombad en de andere zweetplekken vind ik geweldig.
    Het afkoelen hoeft voor mij niet zo.

    Bij een volgend bezoek aan een andere sauna dreven er pleisters in het zwembad.
    Dat maakte dat ik niet meer naar een sauna ben geweest.

    Al begrijp ik best wel dat er ook schone sauna’s zijn.

    Preutse groet,

    Liked by 1 persoon

    • Harrij Smit zegt:

      Preutsheid is een begrijpelijk stukje programmering van de westerse mens. Zodra je beseft dat het programmering is die door al even geprogrammeerde ouders en opvoeders ter goeder trouw is aangebracht, kan je jouw programma herschrijven door er je eigen gedachten en geweten op los te laten.
      Maar daar krijg je geen pleisters mee uit een zwembad; iets waar ik ook niet van gediend zou zijn.

      Een vrijmoedige groet terug 🙂

      Liked by 1 persoon

  17. Rob Alberts zegt:

    De pleister zal vast een eenmalige vergissing zijn geweest.
    De schrootjes aankleding zag er dof en verouderd uit.
    Er zullen zeker schonere en plezieriger sauna’s te vinden zijn.

    Maar op de een of andere manier ben ik daarna nooit meer gegaan.

    Vriendelijke groet,

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

