Vlindertuin?

vlindertuin 1

Vlindertuin?

Iets meer dan een maand geleden streek er een prachtige regenboogvlinder (Iris Papilio) neer in onze achtertuin in Dwingeloo.
Ik schreef erover in mijn blog een kleurrijke vlinder in mijn tuin.

Niet weinig onder de indruk van deze fraaie vlinder besloot ik tot een tegenbezoek. Ik moest daarvoor naar de natuurlijke habitat van deze bepaald niet alledaagse vlinder, ergens ver weg – vanuit Drenthe althans – op de Utrechtse Heuvelrug.

Op de mij doorgegeven locatie trof ik een mooi besloten en door hoge bomen omzoomde achtertuin met een gezellige zithoek. Vanwege het heerlijke zomerweer waren op strategische plaatsen twee parasols neergezet, teneinde de vermoeide onderzoeker verkoelende schaduw te bieden. Op de foto hierboven kan je aardig zien wat ik bedoel.

Van een regenboogvlinder echter geen spoor. Omdat ik weet dat ze zeldzaam zijn en zich pas in hun kleurrijke gedaante vertonen wanneer je hun vertrouwen hebt gewonnen, ben ik rustig gaan zitten.

vlindertuin2Er gebeurde echter niets, dus verplaatste ik mij naar een ander deel van de tuin en begon quasi nonchalant de bloeiende bloemen en planten te bewonderen. Opeens keek ik om, in de hoop de vlinder daardoor te verrassen, en schoot vanuit deze andere hoek nogmaals een foto.

Helaas… geen Iris Papilio te vinden. Ik sloot nadenkend mijn ogen. Was ik niet aantrekkelijk genoeg? Boezemde ik angst in?

Opeens hoorde ik een stem. ‘Dag lieve Harrij.’

Droomde ik dat? Het was de stem die ik ook in Dwingeloo had gehoord. Ik opende langzaam mijn ogen en toen ik aan het felle zonlicht gewend was, zag ik dit:

vlindertuin 3

Ongelooflijk maar waar. Daar zat dezelfde regenboogvlinder die ik eerder in Dwingeloo had mogen bewonderen. In volle glorie, kleurrijk, warm en gezellig. Om de kleurenpracht nog meer tot zijn recht te laten komen, draaide ik de parasols in en schoot dit ongelooflijke plaatje.

De Iris Papilio nodigde mij uit naast haar plaats te nemen, zette koffie voor me en legde mij daarna volledig in de watten.

Je zult begrijpen dat we weer heel wat met elkaar te bepraten hadden.

Waarover? Misschien moet ik zeggen: waarover niet. Het was de reis in elk geval meer dan waard. Een reis die ik je van harte kan aanbevelen, want regenboogvlinders zijn zeldzaam, boeiend en niet te versmaden.

Dank je wel, lieve vlinder Tess, voor je gastvrijheid, openheid en warmte!

Daar lust deze blogger wel pap van… 🙂

Over Harrij Smit

Ik ben in 1946 geboren in Alkmaar en groeide op in het nabijgelegen Heiloo. Nu ik gepensioneerd ben, voel ik mij werkelijk als een Drentenier in Dwingeloo, het prachtige dorp waar ik met veel plezier woon met ‘mijn’ vrouw Mariet met wie ik de afgelopen 23 jaar veel avonturen heb beleefd. Omdat ik veel plezier beleef aan het schrijven van gedichten en verhalen ben ik mijn weblog Gedacht&Gedicht begonnen. Mijn streven hierbij is om niemand te kwetsen en/of te discrimineren. We zijn immers allemaal aan elkaar gelijk!
Dit bericht werd geplaatst in gedachten en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

32 reacties op Vlindertuin?

  1. Sympathiek van je, dat tegenbezoekje. En toch minstens even sympathiek de gezellige manier waarop je werd ontvangen in deze sprookjestuin. Welke vlinder zou zich daar niet thuisvoelen?

    Liked by 2 people

  2. Marja zegt:

    Prachtig verslag en foto’s van een heerlijke vlinder. Je hebt het seizoen wel mee. Hier in Vlaanderen kwam ze ploegend door de sneeuw op bezoek.

    Liked by 2 people

  3. Wat leuk dat jullie elkaar opgezocht hebben! En wat heb je hier een mooi verslag van geschreven.

    Liked by 1 persoon

  4. Nou, nou, Harrij toch, je hebt wel een heel erg leuk verslag gemaakt van je bezoekje aan mij, mijn tuin en huisje! Met een heel leuk, mysterieus begin en als vlinder voel ik me daardoor wel heel speciaal! Maar je hebt gelijk, het was ook een erg leuke, zonnige en vooral boeiende dag en inderdaad, waar hebben we het niet over gehad. Volgens mij zijn we ook nog lang niet uitgepraat! Jij ook bedankt voor je gezelligheid, luisterende oor en vertrouwen. Het is mooi en bijzonder als mensen elkaar zo goed begrijpen. Misschien kom ik de volgende keer wel bij jullie aanwaaien op mijn nieuwe fiets… Dat er weer eens een tegen-bezoekje van mij aan jou zal komen is wel zeker :-)! Want je bent nu wel even uit het oog maar zeker niet uit mijn <3.

    Liked by 1 persoon

  5. Melody zegt:

    Kan me helemaal voorstellen dat het gezellig was, ik ken die vlinder namelijk óók als gastvrouw 😉

    Weer eens een bewijs dat internetcontacten wel degelijk de moeite waard kunnen zijn!

    Liked by 3 people

  6. Corja zegt:

    Nou wat leuk, zo’n contact. Dat had je vast niet kunnen denken toen je begon te bloggen. Of stiekem misschien wel gehoopt?

    Liked by 2 people

  7. Kakel zegt:

    Vrienden voor het leven!

    Liked by 2 people

  8. John zegt:

    Wat een leuk verslag en wat een leuke tuin. Een tegenbezoek is altijd leuk als die mogelijkheid er is. Een vriendschap erbij. 🙂

    Liked by 1 persoon

  9. elsjeveth zegt:

    Laat die mooie regenboogvlinder maar fladderen in haar prachtige habitat. Chapeau voor het mooie verslag en lief dat je het met ons wilde delen.

    Liked by 2 people

  10. Dit is op "Iris Papilio" herblogden reageerde:
    Dit kan ik toch echt niet laten, hieronder herblog ik een bericht van, dat mag ik nu wel zeggen, mijn medeblogger en goede vriend Harrij Smit! Te leuk om niet te delen met mijn trouwe lezers.

    Afgelopen donderdag heeft hij me opgezocht en we hebben een ontzettend leuke dag gehad. We kwamen gewoon tijd te kort, zoveel hebben we gepraat. Echt, zoals hij ook zelf schrijft, over wat niet eigenlijk? Veel gelachen ook. Na het eten hebben we onder de carport, terwijl het regende nog koffie gedronken. Harrij is en blijft een buitenmens hoor!

    Lieve Harrij, bedankt voor deze heerlijke en gezellige dag en dit ontzettend leuke verslag van je bezoek aan die gekke regenboogvlinder in Zeist ;-).
    Ik heb er, dat hoop ik echt, een vriend voor het leven bij 😀 ❤

    Liked by 2 people

  11. Rob Alberts zegt:

    Ja, deze vlinder is een warme, gezellige vrouw!

    Vrolijke vakantiegroet,

    Like

Geef een reactie

