oneigenlijk gebruik?!

stemuitslag op 21 en 22 juli, 2015

stemuitslag op 21 en 22 juli, 2015

oneigenlijk gebruik?!

Veertien dagen geleden schreef ik een blog onder de titel verkiezing polygedicht. Ik meldde daarin dat één van mijn gedichten met zes andere genomineerd was voor een gedichtenwedstrijd.

Omdat de organisatie had vermeld dat “het uiteraard niet verboden is om vrienden en bekenden te attenderen op deze wedstrijd”, en ik niet bepaald gecharmeerd ben van het min of meer rechtstreeks bedelen om stemmen bij vrienden en bekenden, schreef ik wat aarzelend in mijn blog:

Lieve lezers van mijn blog, willen jullie zo aardig zijn om ook te stemmen? Liefst op mijn gedicht natuurlijk, maar als je een ander gedicht beter vindt, voel je dan geenszins aan mij verplicht. Dat de beste maar mag winnen 🙂 

Hoewel mijn achterban maar klein is, stond ik al snel op de eerste plaats in de stemming. Ook nadat de belangstelling voor mijn oproep was weggeëbd, hield ik alle andere deelnemers moeiteloos op afstand en meende ik te begrijpen dat ook veel andere stemmers voor mijn gedicht hadden gekozen.

Fijn natuurlijk maar ik had te vroeg gejuicht, want een paar dagen geleden veranderde het beeld als bij toverslag. Het ene moment stond ik op 32 % van de stemmen en had de tweede plaats 22 %, een paar uur later was ik voorbij gestormd door een van de andere genomineerden en inmiddels sta ik al anderhalve dag met 26 % op de tweede plaats, en het kennelijk in een grote achterban gepromote andere gedicht op 42 %.

Hoewel ik redelijk tegen mijn verlies kan, kan ik absoluut niet tegen het ronselen van stemmen, of dat nu in de politiek is of voor zoiets simpels als een verkiezing voor een gedicht. En daar ruikt dit toch wel heel erg naar.

Vechten met hetzelfde wapen is om twee redenen geen optie. De eerste is dat ik geen grote achterban heb. De tweede is dat ik het bedelen om stemmen op een eigen maaksel dus verfoei.

Hoe denken jullie over zoiets? Ruikt dit naar oneigenlijk gebruik van de aanmoediging om vrienden en bekenden te attenderen op de gedichtenwedstrijd? Of zie ik iets over het hoofd?

Zou het een optie zijn om jullie te vragen mijn verkiezing polygedicht te herbloggen, waardoor veel meer mensen er misschien alsnog gaan stemmen? Niet persé op mij dus, maar op het gedicht dat zij als beste beoordelen?

Ik denk namelijk dat dan het beeld van de eerste tien dagen weer langzaam maar zeker hersteld zal worden en ik toch een wat eerlijker kans maak op de overwinning. En ook de andere deelnemers wat beter uit de verf komen.

Een overwinning overigens die voor mij ‘de eer’ heet, want de prijs – een ticket voor de nacht van de poëzie in september 2015 – is aan mij niet echt besteed.

Zo ik die mocht winnen, zal ik hem waarschijnlijk verloten onder mijn lezers/volgers.

Of zal ik er maar gewoon mijn schouders over ophalen en iets leuks gaan doen?

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties.

p.s. dit is geen oproep om nogmaals te stemmen. 

Over Harrij Smit

Ik ben in 1946 geboren in Alkmaar en groeide op in het nabijgelegen Heiloo. Nu ik gepensioneerd ben, voel ik mij werkelijk als een Drentenier in Dwingeloo, het prachtige dorp waar ik met veel plezier woon met ‘mijn’ vrouw Mariet met wie ik de afgelopen 23 jaar veel avonturen heb beleefd. Omdat ik veel plezier beleef aan het schrijven van gedichten en verhalen ben ik mijn weblog Gedacht&Gedicht begonnen. Mijn streven hierbij is om niemand te kwetsen en/of te discrimineren. We zijn immers allemaal aan elkaar gelijk!
Dit bericht werd geplaatst in gedachten, gedichten en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

42 reacties op oneigenlijk gebruik?!

  1. Myriam zegt:

    Ik zou het naast me neerleggen, jij weet wat je kan en dat wij dat appreciëren. Maar voor het zekerste deel ik het op Facebook 🙂

    Liked by 1 persoon

  2. imerks56 zegt:

    Beste Harry, alhoewel ik geen blogger ben, maar een volger, (via een goede vriendin op jouw blogsite terecht gekomen), wil ik toch reageren. Voor mij ben jij de allerbeste van alle nominaties! En als anderen op een oneerlijke manier proberen te winnen, hou dan de eer aan jezelf. Maar…. Voor mij mag je toch wel herbloggen hoor! Ga ik weer op je stemmen. Succes 👍🏼

    Liked by 2 people

    • Harrij Smit zegt:

      Leuk dat je zo even reageert – is altijd welkom. Ik had via jouw goede vriendin, die ook de mijne is, al gehoord dat je met mijn blog meeleest. Voel me vereerd hoor.
      Dank je voor je complimenten en je raad om de eer toch maar gewoon aan mezelf te houden. Die kant denk ik ook al op 🙂

      Liked by 2 people

  3. ria zegt:

    Harrij voor mij was jou gedicht de mooiste. Jij hoeft er niet om te gaan strijden Harrij je bent goed en daar zou ik me voldaan bij voelen. Dat stemmen zegt totaal niks.

    Groetjes, Ria

    Liked by 1 persoon

  4. Cassilda zegt:

    Lieve lieve lieve Harrij, ik ben net eens even wezen spieken en heb gestemd op naar mijn mening het beste gedicht. Het zal je niet verbazen maar Vreemdgaan is naar mijn idee het winnende gedicht. Of je nu wint of niet, weet dat je met de social media kanalen van tegenwoordig gemakkelijk aan stemmen komt, maar dit los staat van het talent. Vrienden van vrienden die stemmen op iemand omdat je ze het vraagt, niet omdat ze het eens zijn.
    Wat je ook doet lieve Harrij, blijf maar prachtig schrijven ❤ Dikke knuffel

    Liked by 1 persoon

    • Harrij Smit zegt:

      Dank je lieve (ik ga me door jou ook steeds liever voelen :-D) Cassilda dat je gestemd hebt op het gedicht dat jou het meest aansprak – want inderdaad zó hoort het met stemmingen te gaan.
      Ik zal – alleen voor ‘mijn’ talentvolle schrijfstertje in Leiden al – proberen zo mooi mogelijk te blijven schrijven. Dikke knuffel per kerende post 🙂 ❤

      Liked by 1 persoon

  5. mark doornaert zegt:

    Dank dat je jouw leuk geschreven blog onder mijn aandacht bracht. Ik pretendeer niet dat ik het beter weet dan een ander maar persoonlijk zou ik niet bedelen voor stemmen. Je zal daardoor de wedstrijd niet winnen waarschijnlijk, maar je kan je zelf wel recht in de ogen kijken. Wat betekent eigenlijk zo’n overwinning, moet je maar bedenken. Wel raad ik je aan je gedicht zelf onder mijn aandacht te brengen, daar heb ik en met mij waarschijnlijk vele lezers, meer aan. Als het echt goed is, dan komt die overwinning er ooit toch! Die raad heb ik van een gerenommeerd schrijver waar ik een goed contact mee onderhoud, zo eerlijk ben ik nu ook weer wel. Verder rest mij enkel te zeggen : Leef van de liefde en de letteren en het geluk lacht je toe ! Met vriendelijke groeten Mark Doornaert.

    Liked by 2 people

    • mark doornaert zegt:

      Ik wil hieraan nog toevoegen dat ik vind dat slechts twee gedichten eigenlijk mogen winnen, nu ik ze allen las en het jouwe is daar zeker één van. Doe zo verder!

      Liked by 1 persoon

    • Harrij Smit zegt:

      Dank je voor je reactie, Mark en fijn je hier op gedacht&gedicht aan te treffen. Ik ga helemaal mee in jouw persoonlijke advies/smaak om niet te bedelen voor stemmen. Overigens keert de situatie zich al aardig bij die stemming, het staat nu op ongeveer fifty fifty met het (oneigenlijke?) vooruitgeschoten andere gedicht. Kennelijk werkt mijn oproep om eerlijk te stemmen toch weer door. En daar gaat het m.i. precies om: mensen attenderen op de stemming en de keuze aan hen laten.
      Ook jouw advies/devies om van de liefde en de letteren te leven strookt volledig met mijn instelling. En maakt me een gelukkig mens 🙂
      Een vriendelijke groet van harte retour.

      Liked by 1 persoon

  6. Kakel zegt:

    Aan deze zaak zit duidelijk een luchtje. Je hebt groot gelijk dat je de eer aan jezelf houdt. Niet omdat ik je zo’n geweldige man vindt – haha! – maar omdat ik jou gedicht gewoon het mooiste vind, heb ik op jou gestemd. Niets kon/kan me daarvan weerhouden. Mijn mening is niet te koop!
    Het is jammer dat degene met de meeste stemmen niet het beste gedicht geschreven heeft.
    Lieve groet Kakel

    Liked by 1 persoon

    • Harrij Smit zegt:

      Sinds wanneer vind je mij GEEN geweldige man meer 😀 ? Snik…
      Dank je voor je compliment, lieve Mirjam, en natuurlijk weet ik zelf ook wel wat mijn gedicht waard is. Al is het maar voor mezelf, want het heeft voor mij en mijn lief en toeverlaat ook nog eens een grote persoonlijke waarde.
      Maar alleen dat verdomde zieltjes winnen via likes en de social media – het zou verboden moeten worden. Het is zo vreselijk dom 😦 en dus kan ik het idd maar beter loslaten…

      Like

  7. Ik had bij jouw oproep om te gaan kijken al gezegd dat ik niet van dit soort verkiezingen hou. Ik weet twee dingen: na jouw oproep stond jij eerste en nu ben je gezakt naar de tweede plaats. Maar de vraag is op welke plek je stond voor jou oproep en vooralop welke plek je nu zou staan zonder oproepen van wie dan ook. Dat laatste zullen we nooit weten.

    Liked by 1 persoon

    • Harrij Smit zegt:

      Jouw keuze op het beste gedicht was precies wat ik in mijn oproep had gevraagd, Adam, dus mijn dank daarvoor. Natuurlijk zou ik het leuk gevonden hebben wanneer je mijn gedicht het mooiste had gevonden, dat ligt nu eenmaal in de aard van de mens en daarom schreef ik toen in mijn blog ook: “Liefst op mijn gedicht natuurlijk, maar…”
      Vanzelfsprekend zal mijn oproep een vertekening op de stemming hebben gegeven, maar de vijf zes dagen na ’t schrijven van dat blog bleef de verhouding in mijn voordeel en groeide mijn voorsprong zelfs nog, tot er in een paar uur tijd een ander gedicht voorbij stoof. Maar hoe die oproep eruit heeft gezien weet ik ook niet, ik keek slechts naar de gevolgen – op de stemmenuitslag – en probeerde daaruit een conclusie te trekken, wetende dat er via de social media dikwijls rechtstreeks “stem op mij stem op mij” wordt geroepen.
      Maar weten zullen we het nooit en dat zij zo.

      Liked by 1 persoon

  8. Lenjef zegt:

    En de winnaar met de meeste stemmen is…

    lieve Harrij, mensen die heel veel vrienden en een grote familie hebben
    winnen meestal moeiteloos elke wedstrijd
    ze trachten te verslaan is zonde van de tijd
    laat je niet meedrijven op golven die teleurstellen, laat ze stil wegebben

    Je bent een fijne dichter!
    Lenjef

    Liked by 1 persoon

  9. Lieve Harrij, ook ik was er van geschrokken, snapte echt niet hoe het kon dat die ander opeens zo’n voorsprong had. Het riekt naar gesjoemel ja, maar helaas is het niet te bewijzen. Ik vind jouw gedicht het mooiste, dat weet je! Niet perse omdat jij het hebt geschreven maar omdat het het mooiste verwoord waar het onderwerp over gaat. Geen energie verspillen lieve Har. Je weet wat je waard bent en wij allemaal ook! Voor mij ben je sowieso de winnaar… ❤

    Liked by 1 persoon

  10. GeJoJa zegt:

    Dat ze de moeite niet eens nemen om je naam goed te schrijven zegt toch al genoeg of niet soms?

    Liked by 1 persoon

    • Harrij Smit zegt:

      Ja daar zeg je zoiets, Gerdien, da’s in mijn ogen inderdaad een doodzonde. Ik probeer zoiets bij anderen altijd te voorkomen, maar voor mezelf kon ik er wel mee leven. Gesjoemel via social media vind ik erger, maar ook dat is niet of nauwelijks te bestrijden. Het zij zo.

      Like

  11. beaunino zegt:

    Hetzelfde toch met veel verhalenwedstrijden? De Metro column? Ooit daar eens twee of drie keer wat ingezonden, een jaar of drie geleden, maar niets geworden natuurlijk. Succes Harrij, je bent gewoon een hele goede schrijver, al ben ik het niet met iedere gedachtengang met je eens.

    Liked by 1 persoon

    • Harrij Smit zegt:

      Ja inderdaad, Narda, het is de grootte van de achterban en het meeknikgehalte daarvan die/dat veel bepaalt. Jammer, voor wedstrijden is kennelijk de ouderwetse jury weer nodig.
      Fijn om te lezen dat je me een goed schrijver vindt en nog fijner dat je het niet met iedere gedachtegang van mij eens bent – dat houdt de aandacht gevangen 😀

      Liked by 1 persoon

  12. John zegt:

    Daarom stem ik niet Harrij. Ik gun jou de 1ste plaats -dat meen ik- maar er kan op een oneigenlijke manier gewonnen worden. Ik kan jou zo op de eerste plaats krijgen, en dat moet de bedoeling niet zijn. Juist door niet te stemmen blijft onze virtuele verstandshouding op niveau denk ik.

    Liked by 1 persoon

    • Harrij Smit zegt:

      Je gaf dat indertijd al aan – onder mijn oproep te gaan stemmen (op de beste) – en die opstelling kon en kan ik waarderen, temeer daar ik vind dat dat helemaal past bij de John die ik virtueel steeds beter heb leren kennen en waarderen.

      Liked by 1 persoon

  13. Harrij Smit zegt:

    Lieve Harrij
    Voor mij blijf jij sowieso de beste schrijver die ik ken.
    Lieve groet van jouw Mariet.

    Liked by 2 people

  14. Alleen dit lezen en weggaan is niet mijn stijl.
    Je vraag is duidelijk, als ik het zo lees doe jij weldegelijk een oproep, het zei op een indirecte wijze. Je geeft mensen een keuze om alle gedichten te lezen en eventueel te stemmen op de andere dichters maar ook op jouw als men wilt.

    Zo zou (nu heb ik nog niet gestemd) ik als leek, maar doordat ik je van en via ken op jouw gedicht stemmen door je eerste instantie vraagstelling, mijn hersenen zijn dan voor “gemanipuleerd ” 😉

    Maak je echter niet druk, je talent wordt gewaardeerd en gezien vooral door kenners in jouw jargon en dat is toch meer waard dan een stemming.

    Groetjes Laura 😊

    Liked by 1 persoon

    • Harrij Smit zegt:

      Jouw analyse is helemaal correct, Laura. Alleen al door mijn aandacht-geven aan het bestaan van die verkiezing wordt mijn inzending gelijk in verband gebracht met de ‘boodschapper’. Dit kan – en zal soms – echter ook averechts werken, doordat mensen juist niet op de boodschapper willen stemmen omdat ze net als jij die heimelijke uitnodiging daarin zien, en dat afwijzen.
      Dit boodschapper spelen strookt echter wel volledig met de aanmoediging van de organisatie die nadrukkelijk vraagt de verkiezing onder de aandacht te brengen. Waar ik in bovenstaand blog tegen ageer, is het rechtstreeks aan familie (IRL en virtueel) vragen om een stem op het eigen maaksel. Zo daar al sprake van is want ik baseer dit alleen op vermoedens en het analyseren van de plotselinge en ingrijpende veranderingen in de tussenstand.
      Dank voor je reactie en een dichterlijke groet terug.

      Liked by 1 persoon

      • Gelukkig doe jij het sowieso graag, het dichten en weten de mensen je te vinden, die het en graag lezen en/of ook graag schrijven. Hun mening /waardering is meer waard dan een “wedstrijd “, die voorgeprogrammeerd is daar andere wellicht een grotere achterban hebben.

        Harrij de stemmen meet daar je talent niet aan, ook al neem je deel voor de eer en niet de prijs. Je blog geeft aan wie je werkelijk waarderen 👍

        Ik zeg voor straks welterusten,
        Groetjes Laura

        Liked by 1 persoon

  15. elsjeveth zegt:

    Harrij, maak je maar niet druk. Wat zegt dat nou winnaar worden van een ongelijke strijd. Het zegt meer over degene die menen vals spel te moeten spelen dan over jou dichters kwaliteiten. iemand vroeg mij eens, stel dat een persoon een verhaal van jou overneemt en publiceert onder zijn of haar naam, wat dan? Och als je ze daar gelukkig van worden moeten ze het vooral doen, feit blijft dat het zielig is dat ze zelf niets origineels weten te verzinnen.
    En eh Harrij je relaas bevestigd des te meer mijn beslissing om nooit mee te doen met een soort gelijk event.
    Winnaar of niet, jou gedacht en gedicht is voor mij Top of the Bill.

    Liked by 1 persoon

    • Harrij Smit zegt:

      Je hebt helemaal gelijk hoor, Elsje en ik heb het nu ook losgelaten. Mijn rechtvaardigheidsgevoel had er wat moeite mee, maar het zij zo. Het creëren van verhalen en gedichten – en de reacties erop – is 100 keer leuker dan het meedoen met een strijd die afhangt van de grootte van je achterban i.p.v. van integriteit.
      Met dank voor je lieve compliment 😀

      Like

Geef een reactie

