ikke ikke ikke

Geen draagvlak voor ‘meer vluchtelingen’

Volkskrant-enquête onder Nederlandse bevolking

Er bestaat onder de Nederlandse bevolking nauwelijks draagvlak om meer vluchtelingen toe te laten: 24 procent is daar voorstander van. Ongeveer evenveel mensen vinden dat het huidige, restrictieve beleid moet worden voortgezet. Bovendien vindt 45 procent dat er ‘minder vluchtelingen’ moeten binnenkomen.

meer lezen?: volkskrant.nl

.

ikke ikke ikke

*

Europa laat zonder verblikken

de kansarme vluchteling stikken

we zijn hier wel rijk

maar in de praktijk

is dát slechts bestemd voor ons ikke

*

 

©Harrij Smit

limerick 97

alle limericks

 

Over Harrij Smit

Ik ben in 1946 geboren in Alkmaar en groeide op in het nabijgelegen Heiloo. Nu ik gepensioneerd ben, voel ik mij werkelijk als een Drentenier in Dwingeloo, het prachtige dorp waar ik met veel plezier woon met ‘mijn’ vrouw Mariet met wie ik de afgelopen 23 jaar veel avonturen heb beleefd. Omdat ik veel plezier beleef aan het schrijven van gedichten en verhalen ben ik mijn weblog Gedacht&Gedicht begonnen. Mijn streven hierbij is om niemand te kwetsen en/of te discrimineren. We zijn immers allemaal aan elkaar gelijk!
Dit bericht werd geplaatst in gedichten, limericks en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

21 reacties op ikke ikke ikke

  1. Pfff deze Limerick is weer raak Harrij!
    Ik zou zeggen, helpen waar kan, er wordt zoveel geld over de balk gegooid, dat moeten ze hier in Nederland maar eens een halt toe roepen en deze mensen helpen. En dan graag in overleg en dus samen met alle andere Europese landen die ook hun steentje bij kunnen dragen.
    Maar we zijn dus duidelijk in de minderheid als je de krant mag geloven hè.. 😦

    Liked by 1 persoon

  2. Zoals al vaker gesteld ben ik de mening toegedaan dat er meer inspanningen moeten geleverd worden om het leven van die mensen in hun thuisland draagbaarder te maken. Politieke onwil, allicht?
    In België wordt tegenwoordig aan bedrijven gevraagd om plaats te reserveren voor vluchtelingen, gewoon omdat wij de instroom niet meer machtig zijn. Er zijn grenzen, helaas… Ik heb meer dan gewoon maar medelijden met mensen die de beslissing nemen de overtocht te maken, maar we moeten realistisch blijven…

    Liked by 1 persoon

    • Harrij Smit zegt:

      Ja natuurlijk moeten we realistisch blijven, Thomas, en inderdaad zou het veel beter – om niet te zeggen vanzelfsprekend moeten – zijn om het leven van de mensen in hun thuisland te verbeteren. Emigratie van grote groepen mensen is er door de eeuwen heen echter altijd geweest, zonder dat daardoor de aard van een land of streek ernstig werd aangetast en m.i. zou dat ook nu een goede zaak zijn. Al is het maar om het verregaande protectionisme en egoïsme van de rijke westerse mens wat tegengas te geven.
      Wat ik vooral ook stuitend vind, is dat mensen aan wie alleen maar gevraagd wordt of je deze vluchtelingen (economisch of niet) zou moeten blijven verwelkomen, zo massaal nee zeggen en daarmee de politiek alle draagkracht ontnemen om de koers bij te stellen. Waar de ‘gewone mensen’ toch verondersteld worden nog enig gevoel in hun donder te hebben 😦

      Like

      • De ‘gewone mens’, vriend Harrij, is zoals je vermeldt in de titel bezeten van het ikke-ikki-ikke-syndroom. Als morgen tienduizend extra mensen komen aanspoelen, zou er wel eens niet genoeg geld overblijven om onze uitkering/pensioen/… te betalen, zouden in de rekken van de Aldi misschien onvoldoende mosselen voor ons overblijven en zou het Internet zodanig bezet zijn dat ze geen toegang meer zouden krijgen tot de weblog van Thomas Pannenkoek (wat erg, dat laatste 🙂 !). Mijn moeder bijvoorbeeld ziet de toestroom met leed aan, maar zij is een kind van een generatie die ‘den oorlog’ heeft meegemaakt, waar ze moesten vechten om elke dag een boterham te kunnen eten of godbetert eens boter te mogen of kunnen gebruiken.
        Je weet dat ik graag en vaak reis. Ik vertelde onlangs bij Myriam een kleine anekdote over een reis naar Gambia. Welnu, van dat laatste land kan ik er nog ééntje kwijt. We waren op stap in de binnenstad van Banjul (hoofdstad, stel je er echter niet veel bij voor) en toen we pas het hotel uit waren werden we tegengehouden. Waarom? De president, een dictator zoals je er geen vijf vindt in de wereld, zou over een uur voorbijrijden op weg naar het paleis. We raakten toch door de versperring (benieuwd als we zijn) op voorwaarde dat we heel braaf en stil zouden zijn. Nu moet je weten dat Gambia een zeer arm land is zonder sociale voorzieningen,… Kinderen lopen gekleed in vodden en als blanke word je op straat meermaals aangeklampt. Nu, ter gelegenheid van de ‘blijde intrede’ van de president stond een groot deel van de schoolgemeenschap in hun mooiste kleren (hun énige mooie kleren, allicht) aan de kant van de weg te zwaaien met vlaggetjes, in de blakende hitte, terwijl zijne majesteit pas een uur later zou voorbijkomen.
        Hier moet de internationale gemeenschap optreden. Die dictator is niet meer van deze tijd, want mensen worden lam en dom gehouden.
        Aan ons hotel was een braakliggend domein waar zeker een paar honderd mannen in een ‘taxi’ zaten te wachten op klanten. Stel je ook niks voor bij die taxi’s – het zijn gewoon auto’s die bij ons op de schroot komen, of in plaats daarvan naar Gambia worden verscheept (is goedkoper dan recyclage). Van die paar honderd mensen zal dagelijks misschien twintig man een ritje mogen versieren met een toerist (de meeste daarvan blijven op hun lui gat liggen bij het zwembad-komen niet buiten). Toen ik zo’n taxichauffeur vroeg waarom er toch zoveel zaten te wachten om iemand te vervoeren kreeg ik als antwoord ‘Hier is niks’. Het land is duizend keer mooier dan Spanje en andere toeristische klevers, mocht iémand ooit opstaan om de mensen aan te leren wat ze wel hebben aan rijkdom, zou zelfs ik met mijn domme kop een toeristische indrustrie kunnen opzetten waar alleen al in Banjul een paar duizend mensen eerlijk geld zouden verdienen.
        Ik zou uren kunnen doorbomen, maar gooi die dictators buiten, help hen een democratie opbouwen, toon hen hun eigen rijkdommen die een paar eeuwen door blanken zijn gebruikt/misbruikt, investeer in onderwijs (ook hogescholen, universiteiten), leer hen trots te zijn op wie ze zijn. Op die manier worden heel wat problemen voorkomen en opgelost.

        Liked by 2 people

        • Harrij Smit zegt:

          Je spreekt hier mooie en wijze woorden, vriend Thomas, en inderdaad zou het dictators en corrupte regeringen onmogelijk gemaakt moeten worden. Maar helaas is de interesse voor dit soort landen door het westen van een andere aard dan het oprecht willen verbeteren van de leefomstandigheden. Het westen denkt in geld geld en nog eens geld, in steeds groter wordende markten, geld wat niet meer als kolonisten is weg te roven, en er dus andere middelen worden aangewend. Helaas zijn het gebruik van dictators en corrupte regeringen de middelen die het (westerse) doel heiligen. Zoals overal is het gewone volk alleen maar de klos, de pineut, het slachtoffer of hoe ze dat in Vlaanderen ook maar mogen noemen.

          Like

  3. Kakel zegt:

    Wat ik niet begrijp: de EU heeft wel geld om Griekenland overeind te helpen, maar als Griekenland (en Italië) steun nodig heeft (hebben) de vluchtelingen op te vangen, kijken alle politici de andere kant op. Alsof een mensenleven niets waard is…

    Liked by 1 persoon

    • Harrij Smit zegt:

      Daaruit blijkt m.i. eens te meer dat de EU niet de Griekse bevolking helpt, maar met al die miljarden alleen maar de Griekse banken overeind houdt. Het grote geld steunt het grote geld en laat de de gewone man (M/V) barsten.

      Like

      • Kakel zegt:

        Precies! En daar word ik nou kotsmisselijk van. En dan meneer Rutte die met een tevreden hoofd rondloopt: ik heb toch maar mooi een bijdrage geleverd aan Griekenland. Als er straks “onlusten” uitbreken op Kos, kan ik de vluchtelingen geen ongelijk geven.

        Liked by 1 persoon

  4. ria zegt:

    Toch denk ook ik dat mensen helpen in hun eigen land beter is dan hier. Die vluchtelingen verkommeren hier , Heimwee en klimaat maakt ze ziek en ze zullen altijd de zwakken blijven op een enkeling na. Laat ze de dictators aanpakken en gooi die voor mijn part voor de krokodillen, zoals Lumumba deed met zijn sexslavinnen en overbodig personeel en hij was en is niet de enige dictator die onmenselijk is.

    Groetjes, Ria

    Liked by 1 persoon

    • Harrij Smit zegt:

      Echte steun en hulp in eigen land zal er voor zorgen dat de meeste mensen het enge avontuur van emigratie niet aandurven en dat is natuurlijk een hele goeie zaak. Als dat ook de vraag geweest was in de pol – bijv. moeten vluchtelingen, naar uw mening, in Europa geholpen worden, of in hun eigen land – dan zou ik een uitslag zoals in de poll boven mijn limerick prima begrijpen. En ook ik zou dan voor ‘hun eigen land’ gekozen hebben. Maar dat was de vraag niet in die poll van de Volkskrant.

      Like

  5. beaunino zegt:

    En weer raak geschoten met je woorden. Het is allemaal wat met onze ikke-ikke maatschappij.

    Liked by 1 persoon

  6. John zegt:

    Knappe limerick. De meeste hier zijn rijk op de verkeerde manier. Rijk aan egoïsme.

    Liked by 2 people

Geef een reactie

