wraak!

Bloedige zomer in Spanje: 7 doden bij stierenrennen

Met vier doden in vier dagen tijd bij het traditionele stierenrennen beleeft Spanje een van de bloedigste zomers in lange tijd. In totaal werden de afgelopen maanden zeker zeven mannen op fatale wijze op de hoorns genomen door stieren en koeien die tijdens de lokale feesten door de afgezette straten worden gejaagd.

Meer lezen? Volkskrant.nl

.

w r a a k   !

*

in Spanje zijn stieren volkseigen

dus wil men hun lijden verzwijgen

de stier neemt nu wraak

door dit jaar heel vaak

de mens aan zijn horens te rijgen

*

©Harrij Smit

limerick 99

alle limericks 

 

Over Harrij Smit

Ik ben in 1946 geboren in Alkmaar en groeide op in het nabijgelegen Heiloo. Nu ik gepensioneerd ben, voel ik mij werkelijk als een Drentenier in Dwingeloo, het prachtige dorp waar ik met veel plezier woon met ‘mijn’ vrouw Mariet met wie ik de afgelopen 23 jaar veel avonturen heb beleefd. Omdat ik veel plezier beleef aan het schrijven van gedichten en verhalen ben ik mijn weblog Gedacht&Gedicht begonnen. Mijn streven hierbij is om niemand te kwetsen en/of te discrimineren. We zijn immers allemaal aan elkaar gelijk!
Dit bericht werd geplaatst in gedichten, limericks en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

27 reacties op wraak!

  1. MichielZiet zegt:

    Ik heb deze traditie nooit begrepen en wil het ook niet begrijpen…Voor elke plezier gedode stier, hoop ik dat een andere stier in een arena wraak neemt.
    Ophef over een dode leeuw, terecht, maar dit mag net zoveel ophef krijgen. Houd eens op met dit zinloos geweld!

    Liked by 1 persoon

  2. eltjedoddema zegt:

    EVEN VOOR DE VN-commissie……

    in Holland zijn pieten volkseigen

    maar men wil hun wezen verzwijgen

    dus Piet neemt nu wraak

    door dit jaar heel vaak

    zijn echte kleur in beeld te krijgen

    Like

    • Harrij Smit zegt:

      Helaas zijn zwarte slaven ook volkseigen geweest in Holland en al even helaas houden we ons land en Europa maar het liefst massaal op slot voor mensen met een ander kleurtje. Net als de getergde stieren zullen onderdrukte mensen op wraak zinnen. Wat is er nou mis met een groene Piet of een blauwe of pimpelpaarse – wat is er nou mis aan om onze witte kinderen eens goed uit te leggen waarom er zoveel lijden en bloed kleeft aan bruine en zwarte mensen??? En dat we daarom beter niet besmette kleuren kunnen gebruiken voor de KNECHT van die witte Sint!

      Liked by 1 persoon

      • eltjedoddema zegt:

        Tradities eroderen vaak doordat toegegeven wordt aan oneigenlijke argumenten, gebruikt door mensen met een verborgen agenda. Wat wel zichtbaar wordt is de uitgekiende strategie om medestanders te vergaren……….

        Liked by 1 persoon

        • Harrij Smit zegt:

          Dit is weliswaar in het Algemeen Beschaafd Nederlands Eltje, maar wat bedoel je nou precies? Een verborgen agenda om Zwarte Piet wit te wassen? En idem dito die uitgekiende strategie? Ik zit niet in een complot, hoor, ik schrijf op wat mijn hart mij ingeeft wanneer ik me probeer in te leven hoe het is voor mensen met een donkere huid… en hoe simpel het is om een kind aan een ander soort Piet te laten wennen. Dat kind gaat het toch vooral om de kadootjes 🙂

          Like

          • eltjedoddema zegt:

            Ik bedoel de motieven van “grachtengordelkliek”.

            Er is geen kind dat ooit op racistische gedachten is gekomen door het zien en/of het ontmoeten van “de knecht”. Het is voor hen meer een sprookjesfiguur. De mentale modellen van volwassenen is de oorzaak van een andere, gekleurde kijk op de wereld.

            PS:
            Ik herinner mij nog een leerling die zong: zie de maan schijnt door de bomen, markus stak de wilde haas 😊

            Like

  3. eltjedoddema zegt:

    Er is geen kind dat ooit op racistische gedachten is gekomen door het zien en/of het ontmoeten van “de knecht”. Het is voor hen meer een sprookjesfiguur. De mentale modellen van volwassenen is de oorzaak van een andere, gekleurde kijk op de wereld.

    PS:
    Ik herinner mij nog een leerling die zong: zie de maan schijnt door de bomen, markus stak de wilde haas 😊

    Liked by 1 persoon

    • Harrij Smit zegt:

      Het gaat ook niet om de al dan niet racistische gedachten van een een kind, het gaat om het gevoel van de medemens met de andere kleur. Maar goed, Eltje, ik respecteer jouw mening over dat heikele onderwerp en houd het zelf op de mijne. Voor 5 dec. zullen we het er vast nog wel eens over hebben 😀
      p.s. jouw p.s. doet me denken aan mijn rijke roomse verleden toen ik allerlei gebedjes moest meeprevelen, maar dingen zei die er alleen in klank wat op leken.

      Liked by 1 persoon

  4. Kakel zegt:

    Je had me geen groter plezier kunnen doen dan met deze limerick. Geweldig!
    Mijn neef is met een Spaanse getrouwd en zij verdedigt haar cultuur (wat haar goed recht is) door te zeggen dat stieren zonder stierenvechten niets voorstellen. Maar ik heb natuurlijk ook het recht om dierenleed wegens vanwege plat volksvermaak te verdedigen. En ik doe het met verve 🙂 De nicht en ik mogen elkaar trouwens graag!

    Liked by 1 persoon

    • Harrij Smit zegt:

      Jammer genoeg is mijn Spaans nog goed genoeg om de limerick in het Spaans te vertalen, ander zou je hem kunnen inlijsten voor je nicht en het boven haar bed kunnen hangen. Dit primitieve c.q. platte volksvermaak zou toch eindelijk eens verboden moeten worden.
      Fijn dat ik je met deze ode aan de stier een plezier heb kunnen doen 🙂

      Like

  5. Heel goed van die stieren… Ik vind het verschrikkelijk en begrijp echt niks van dit vermaak. Op Gran Canaria is gelukkig geen Arena. Niet alle Spanjaarden houden er gelukkig van. Mijn schoondochter en haar familie ook niet, dus ik heb nooit een discussie hoeven voeren zoals Kakeltje. De Limerick is weer prachtig Harrij! 👍🏼💋

    Liked by 1 persoon

  6. ria zegt:

    Hoe je het ook wendt of keert
    het is totaal verkeerd
    de stier krijgt mijn gelijk
    neem ze op de horens
    liefst allemaal tegelijk.
    .
    Groetjes, Ria

    Liked by 1 persoon

  7. John zegt:

    Haha geweldige limerick Harrij. Tja, 7 doden onder de barbaren. Het zijn er eigenlijk veel te weinig. Laat de stier het maar goed overnemen daar in de straten.
    Misschien dat ze dit zogenaamde feest dan eens afschaffen.

    Liked by 1 persoon

  8. Mrs. Brubeck zegt:

    Inderdaad wraakroepend, maar dat geldt ook voor honden- en hanengevechten. Er wordt teveel getolereerd onder de noemer “traditie”…
    Wat de discussie over Sint en Piet ermee te maken heeft, is me een raadsel.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

