koning zonder zonden

 

 

koning zonder zonden

.

zeg Majesteit zei de premier

geruchten doen de ronde

uw opa zei eens lang gelee

beslist en onomwonden

tot Piet de Jong der KVP

belasting…  da’s doodzonde

daar doen wij lekker niet aan mee

dat richt ons slechts ten gronde

.

de Koning schudde deftig nee

zei na een paar seconden

toen was ik pas een jaar of twee

kon zoiets niet doorgronden

en ook mijn lieve moeder Bé

is daarin zonder zonden

vertel dus maar aan de mêlee

dat wij’t niet weten konden

.

gehoorzaam meldde de premier

wat hij hier had bevonden

het was weer Bernhard g.v.d.

die’n uitweg had gevonden

de Koning wist van niets nee nee

zijn eer was niet geschonden

Zijn’ Hoogheid is hoezee hoezee

nog altijd zonder zonden

 

©Harrij Smit

.

gedicht gebaseerd op:

‘Deel uitkering koning is compensatie voor betaalde belasting’

Een deel van de uitkering van 5,5 miljoen euro die koning Willem-Alexander jaarlijks ontvangt, is eigenlijk een compensatie voor de belasting die hij betaalt over zijn vermogen. Dat heeft hij te danken aan zijn grootouders Juliana en Bernhard, die dit begin jaren ’70 in het geheim uitonderhandelden met premier De Jong. Veertig jaar later eist de huidige Tweede Kamer opheldering.

lees verder: artikel in de Volkskrant.nl

Over Harrij Smit

Ik ben in 1946 geboren in Alkmaar en groeide op in het nabijgelegen Heiloo. Nu ik gepensioneerd ben, voel ik mij werkelijk als een Drentenier in Dwingeloo, het prachtige dorp waar ik met veel plezier woon met ‘mijn’ vrouw Mariet met wie ik de afgelopen 23 jaar veel avonturen heb beleefd. Omdat ik veel plezier beleef aan het schrijven van gedichten en verhalen ben ik mijn weblog Gedacht&Gedicht begonnen. Mijn streven hierbij is om niemand te kwetsen en/of te discrimineren. We zijn immers allemaal aan elkaar gelijk!
Dit bericht werd geplaatst in gedachten, gedichten en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op koning zonder zonden

  1. GeJoJa zegt:

    Harry harry, je overtreft jezelf weer! Prachtig gedicht, helemaal top!

    Liked by 1 persoon

  2. Myriam zegt:

    Harry, lieve Harry, je bent terug!!!!!! Al lang? Het is voor het eerst dat ik je hier terug zie sedert lang

    Liked by 1 persoon

  3. Rob Alberts zegt:

    Ik betaal gewoon mijn belasting en voel mij daarmee een koningskind.
    Wat een mooi en verhelderend gedicht schrijf jij ook nu weer.

    Vriendelijke groet,

    Liked by 1 persoon

  4. Kakel zegt:

    Een royaal gedicht dit keer en je hamert de spijkers weer op de kop. Spijkers waar onze koning, laat staan onze MP niets van voelt. Moet jij eens een dubbeltje minder belasting betalen en kijken wat er gebeurt…
    Warme groet!

    Liked by 1 persoon

  5. Het is allemaal niet eerlijk.. maar jouw gedicht wel! Mooi Har, precies zoals het is! 🙂

    Liked by 1 persoon

  6. Karien Damen zegt:

    Hé je bent er weer (en gelijk goed). Ik heb je gemist.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

