vreemdgaan is een oud gebruik

vreemdgaan is een oud gebruik

.

‘t vreemdgaan is een oud gebruik

bekend bij man en vrouw

die het in ere houden voor

‘t ontduiken van hun trouw

.

‘t vreemdgaan is een uitlaatklep

voor mannen goed gebekt

die niet meer doen aan huw’lijkstrouw

of ’t tonen van respect

.

‘t vreemdgaan is voor vrouwen ook

vergooien van respect

wanneer ze stiekem vrijen met

een ander lustobject

.

‘t vreemdgaan is de goede vriend

van monogame schijn

je partner weet van geen bedrog

denkt dat jij trouw zal zijn

.

maar als ‘t vreemdgaan wordt ontdekt

en dat is soms je lot

dan is ’t vertrouwen in elkaar

voor eens en al kapot

.

‘t vreemdgaan lonkt voor ieder paar

als liefde even stokt

een ander jou wél aandacht geeft

en dan het bed in lokt

.

maar vreemdgaan heeft geen schijn van kans

wanneer je eerlijk bent

en van tevoren aan jouw lief

jouw zwakheid al bekent

.

want als de grens van jullie trouw

door seks niet wordt bepaald

maar door volkomen eerlijkheid

dan heb je winst behaald

.

©Harrij Smit

 

Omdat mijn boeken Losgelaten en Liefde is Loslaten – over eerlijkheid in relaties en polyamorie – nog dagelijks worden gedownload (zie mijn gratis e-boeken) heb ik bovenstaand gedicht vandaag nogmaals* gepubliceerd.

 

*Dit gedicht publiceerde ik eerder in maart, 2015 onder de titel stiekem vreemdgaan

 

 

Over Harrij Smit

Ik ben in 1946 geboren in Alkmaar en groeide op in het nabijgelegen Heiloo. Nu ik gepensioneerd ben, voel ik mij werkelijk als een Drentenier in Dwingeloo, het prachtige dorp waar ik met veel plezier woon met ‘mijn’ vrouw Mariet met wie ik de afgelopen 23 jaar veel avonturen heb beleefd. Omdat ik veel plezier beleef aan het schrijven van gedichten en verhalen ben ik mijn weblog Gedacht&Gedicht begonnen. Mijn streven hierbij is om niemand te kwetsen en/of te discrimineren. We zijn immers allemaal aan elkaar gelijk!
Dit bericht werd geplaatst in gedichten, polyamorie en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op vreemdgaan is een oud gebruik

  1. J. zegt:

    Mooi!

    Ik heb hem doorgestuurd naar een vreemdganger.

    Met vriendelijke groet,

    J.

    Liked by 1 persoon

  2. Het is en blijft gewoon een prachtig gedicht Harrij.. En voor heel veel mensen een veel betere oplossing dan maar bij elkaar blijven en aanmodderen.. Nog steeds mee eens hoor! X

    Liked by 1 persoon

  3. Kakel zegt:

    Ik ben niet zo van het vrije radicale. Als je “ja” beloofd hebt, is het ja en blijft het ja.
    Maar ja, als ze zelfs in de bijbel vreemdgaan….
    Mooi gedacht en gedicht (-:
    Warme groet

    Like

    • Harrij Smit zegt:

      Als je ja beloofd hebt, schrijf je, is het ja en blijft het ja… Ik neem aan dat je daarmee je trouw aan je partner bedoelt. Voor mij ligt dat precies hetzelfde: alleen wordt bij ons de trouw niet (langer) bepaald door een seksuele grens, maar door de grens van altijd eerlijk, open en duidelijk naar elkaar te zijn.

      Like

  4. beaunino zegt:

    Goed geschreven Harrij. Je moet ze de kost geven.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

